تدوام کاهش قیمت نفت درآمدهای نفت و گاز الجزایر را نصف می کند

نخست وزیر الجزایر معتقد است که تدوام کاهش قیمتهای جهانی نفت خام می تواند سبب کاهش 50 درصدی درآمدهای نفت و گاز این کشور عضو اوپک شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از الجزیره، دولت الجزایر روز شنبه (هفتم شهریور ماه) اعلام کرد که به دلیل افت شدید قیمتهای جهانی نفت خام سال آینده هزینه های خود را 9 درصد کاهش می دهد، این در حالی است که این کشور تولید کننده نفت و گاز عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تلاش می کند با کاهش درآمدهای انرژی خود که 60 درصد بودجه این کشور را شامل می شود، کنار آید.

الجزایر همچنان 150 میلیارد دلار در ذخایر ارزی خود و بدهیهای بین المللی این کشور آفریقای شمالی بسیار اندک است، اما برای برنامه های رفاه اجتماعی از بخش مسکن گرفته تا پرداخت یارانه برق، غذا و سوخت که در گذشته به کاهش تنشهای اجتماعی کمک کرده، به شدت به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز وابسته است.

دولت الجزایر هم اکنون از کاهش 1.3 درصدی بودجه امسال خود خبر داده و اعلام کرده است که افت قیمت نفت می تواند درآمدهای نفتی الجزایر در 50 درصد کاهش دهد.

عبدالملک صلال، نخست وزیر الجزایر در جلسه ای با مقامهای دولتی گفت: ما برای سال 2016 به برنامه های تشویقی نیاز داریم، بنابراین تصمیم گرفته ایم هزینه های خود را در بودجه سال آینده 9 درصد کاهش دهیم.

وی افزود: ما باید از حجم پروژه های زیرساختی بزرگ بکاهیم، اما باید پروژه هایی را که هم اکنون در حال اجرا هستند، ادامه دهیم.

صلال با تاکید بر گفته های پیشین دولت درباره این که افت قیمت نفت بر یارانه ها تاثیری نمی گذارد، گفت: کاهش هزینه شامل یارانه های بخش مسکن، بهداشت و درمان و آموزش نمی شود.

وی افزود: دولت همچنان انتظار دارد که نرخ رشد اقتصادی الجزایر در سال 2016، 4.6 درصد خواهد بود، در حالی که این رقم در سال 2015 چهار درصد پیش بینی شده است.

این تصمیمهای اقتصادی از سوی دولت الجزایر در زمان حساسی گرفته می شود که هم اکنون عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری سالخورده این کشور آفریقایی از سکته سال 2013  تاکنون به ندرت در محافل عمومی و سخنرانیهای تلویزیونی مشاهده شده است.

بوتفلیقه پارسال برای چهارمین دور پیاپی موفق به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر شد.

کد خبر 246099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =