کاهش ذخیره سازیهای نفت خام آمریکا

ذخیره سازیهای تجاری و راهبردی نفت خام آمریکا متعاقب افت و خیز در واردات نفت خام، کاهش خیره کننده ای داشت در شرایطی که ذخیره سازیهای بنزین و فرآورده های تقطیری افزایش و عملکرد پالایشگاهها کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز چهارشنبه ( 4 شهریورماه) منتشر شد، نشان می دهد که سطح ذخیره سازیهای تجاری و راهبردی نفت خام در هفته منتهی 21 اوت (30 مرداد ماه) با 5 میلیون و 500 هزار بشکه کاهش، بیشترین افت در دوره زمانی هفت روزه از اوایل  ماه ژوئن، روبرو شد، در حال که تحلیلگران افزایش یک میلیون بشکه ای را پیش بینی کرده بودند.

در همین حال، واردات نفت خام آمریکا در دوره مورد بررسی روزانه 740 هزار بشکه کاهش یافت.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره سطح ذخیره سازیهای تجاری و راهبردی نفت و فرآورده های نفتی ایالات متحده که به طور منظم چهارشنبه هر هفته منتشر می شود، با وجود کاهش ذخیره تجاری نفت خام آمریکا که مطابق با داده های گزارش موسسه نفت آمریکا در اواخر روز سه شنبه بود، قیمتهای نفت خام در پی انتشار این گزارش به سرعت پایین آمد.  

ذخیره سازیهای بنزین آمریکا یک میلیون و 700 هزار بشکه افزایش یافت، در حالی که این مقدار یک میلیون و 300 هزار بشکه برآورد شده بود.

اسکات شلتون، یک تحلیلگر بازار کالا در موسسه آیکاپ در دورهام مستقر در کارولینای شمالی در این باره گفت: افزایش ذخیره سازیها منجر به ادامه روند کاهشی قیمتهای جهانی نفت خام می شود

برخی تحلیلگران معتقدند که کاهش سطح ذخیره سازیهای راهبردی نفت خام آمریکا ناشی از کاهش واردات بوده است. بیشتر آنان موافق افزایش ذخیره سازی در ماههای آینده به علت تعطیلی تعمیرات فصلی پالایشگاهها هستند.

جین مک گیلان، تحلیلگر ارشد موسسه تردیشن انرژی واقع در استمفورد ایالت کنکتیکت آمریکا با استقبال از وضع کنونی گفت: در حالت موازنه هستیم اما این شرایط باید هفته ها ادامه یابد تا بازار را بتوان قانع کرد.

تحلیلگران و دلالان همچنین شاهد بودند که از ذخیره سازهای راهبردی نفت خام در سواحل غربی 2 میلیون و 300 هزار بشکه یا 40 درصد مجموع ذخیره سازیها، کاسته شده است. 

خط لوله ترانس آلاسکا که نفت خام را از خلیج پرودهو در شمال آلاسکا به بندر والدز در شمالی ترین منطقه آمریکا انتقال می دهد روز جمعه به مدت 36 ساعت برای تعمیرات تعطیل شد، اما شرکت خط لوله آلیسکا اعلام کرد حمل نفت خام به سواحل شرقی تحت تاثیر عملیات خط لوله ترانس آلاسکا قرار نگرفته است.

همچنین تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاههای آمریکا که در ماه اوت به رقم بی سابقه 17 میلیون بشکه در روز رسیده بود، به علت چند مورد تعطیلی پیش بینی نشده، با 117 هزار بشکه کاهش به پایین ترین میزان از اوایل ماه ژوییه رسیده است.

نرخ بهره گیری از ظرفیت پالایشی نیز با 0.6 درصد کاهش به 94.5 درصد کل ظرفیت رسید.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین نشان می دهد که ذخیره سازیهای راهبردی فرآورده های تقطیری آمریکا که شامل گازوئیل و نفت حرارتی می شود، 1.4 میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که تحلیلگران افزایش یک میلیون بشکه ای را پیش بینی کرده بودند.
کد خبر 246101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =