هند برای ساخت کارخانه تولید اوره در چابهار به دنبال شریک ایرانی است

هند برای تکمیل پروژه یک میلیون و 300 هزار تنی اوره در منطقه چابهار ایران به دنبال شریک تجاری است.

به گزارش روزنامه هندی اکونومیک تایمز از بمبئی، در حالی که هند به دنبال ساخت یک کارخانه تولید اوره با ظرفیت تولید یک میلیون و 300 هزار تن در بندر چابهار ایران است، یک هیئت هندی ماه آینده میلادی برای نهایی کردن یک یا دو شریک ایرانی برای این پروژه به تهران سفر کنند.

دولت هند شرکتهای راشتریا کمیکالز و ار سی اف را به همراه گوجارات نارمادا والی و شرکت شیمیایی جی ان اف سی و همچنین گوجارات فرتلیایزر دولتی را برای این سرمایه گذاری مشترک در نظر گرفته است. 

دو شرکت هندی تولیدکننده کود شیمیایی با تشکیل یک سرمایه گذاری شرکت مشترک به نام اس بی آی کپیتال مارکتز (اس بی آی کپ) در تلاش برای یافتن شریک ایرانی برای ساخت یک واحد تولید اوره در منطقه پتروشیمی چابهار هستند.

کنسرسیوم هندی در نظر دارد با تشکیل یک سرمایه گذاری مشترک با ایرانیها در چابهار و با استفاده از گاز ایران یک کارخانه تولید اوره بسازد که ارزش این سرمایه گذاری، 903 میلیون دلار برآورد شده است.

سورش وریور، مدیرعامل ار سی اف گفت: کنسرسیوم هندی، اس بی آی کپیتال را برای یافتن شریکان ایرانی پروژه ساخت کارخانه اوره در ایران مامور کرده است، پس از لغو تحریمهای ایران 5 تا 6 شریک مشخص شده اند و تیمی از این کنسرسیوم هندی بزودی برای انتخاب یک یا دو شریک به ایران سفر می کنند.

هدف از ساخت واحد تولید اوره در منطقه پتروشیمی چابهار استفاده از قیمت گاز کمتر برای تولید کودهای شیمیایی است.

ایران پیشنهاد تامین گاز این واحد را داده است که بر این اساس تولید اوره در ایران و سپس صادرات آن به هند ارزانتر می شود.

هند به طور میانگین هر سال هشت میلیون تن کود شیمیایی وارد می کند.

ظرفیت تولید اوره در هند در 13 سال گذشته اضافه نشده است و به همین دلیل شکاف میان عرضه و تقاضای این محصول صنعتی عمیق تر گشته است.

مقدار تولید اوره از سال 2008-2007 به بعد نزدیک به 22 میلیون تن باقی مانده، در حالی که تقاضای این محصول به 30 میلیون تن رسیده است، این خلاء به طور عمده با واردات جبران می شود.

قیمت اوره در بازارهای جهانی 300 دلار برای هر تن است.

کد خبر 246105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =