بهره برداری طرفداران صادرات نفت آمریکا از توافق هسته ای

لابی گران صنعت نفت در آمریکا و طرفداران لغو ممنوعیت صادرات نفت این کشور در کنگره امیدوارند موضع آنان در شرایطی که قانونگذاران در حال بحث درباره توافق هسته ای دولت اوباما با ایران هستند، تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، حامیان برداشتن ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت آمریکا، چنین استدلال می کنند که اگر قرار باشد ایران در چارچوب توافق بین المللی رفع تحریمها در قبال محدودسازی برنامه توسعه هسته ای خود اقدام به صدور محصولات نفتی کند، پس تولید کنندگان نفت در ایالات متحده نیز باید بتوانند محصولات خود را صادر کنند.

به گفته حامیان صادرات نفت آمریکا، این نوع استدلال باعث تقویت موضع این گروه شده است، اظهار نظر غیرمنتظره 2 سناتور ارشد دمکرات در هفته گذشته مبنی بر ایجاد فضای مصالحه برای گشایش صادرات نفت این امید را ایجاد کرد که شماری از سناتورها که هنوز موضع خود را اعلام نکرده اند، در نهایت از قانونگذاری در این باره حمایت کنند.

تولیدکنندگان نفت و نمایندگان ایالتهای تولید کننده نفت به کنگره فشار می آورند که قانون منع صادرات نفت آمریکا را که در پی کمبودهای دهه 1970 میلادی به تصویب رسید، لغو کند، اما صاحبان پالایشگاههای نفت مخالف برداشتن این ممنوعیت هستند زیرا برای آنان سودآوری داشته است. برخی گروههای مصرف کننده سوخت نیز از احتمال افزایش قیمت آن نگران هستند.

هری رید، رهبر جناح اقلیت مجلس سنا هفته گذشته به نشریه پولیتیکو گفت: هنوز درباره حمایت از پیشنهاد رفع ممنوعیت صادرات نفت ایالات متحده تصمیم نگرفته است، اما به گفته او لازم است که قانونگذاران به نوعی مصالحه در این خصوص برسند.

همچنین، سناتور باب منندز از مخالفان جدی برداشتن ممنوعیت صادرات نفت در سخنرانی خود درباره مخالفت با توافق اتمی ایران، به احتمال صادرات محدود نفت اشاره کرده است. وی گفت که ایالات متحده باید صادرات به آن دسته از کشورهای متحد آمریکا متقبل شود که در صورت مسدود شدن توافق با ایران و محروم شدن آن کشور از صادرات به بازار نفت، با مشکل تامین واردات روبرو می شوند.

سناتور دمکرات هایدی هیتکامپ از ایالت داکوتای شمالی که از ایالتهای عمده تولیدکننده نفت است، از پیشرفت در بررسی پیشنهاد رفع ممنوعیت صادرات نفت آمریکا در یک سال اخیر استقبال کرد و گفت که تمرکز بر توافق با ایران سبب شد این سئوال مطرح شود که چرا لغو تحریمهای ایران را می توان بررسی کرد، اما ممنوعیت صادرات نفت آمریکا باید ادامه داشته باشد.

انتظار می رود که مجلس نمایندگان پاییز امسال درباره پیش نویس قانون رفع ممنوعیت صادرات نفت خام رای گیری کند، اما مسیری که این قانون برای تصویب نهایی باید در مجلس سنا طی کند، پیچیده تر است. 

لیزا مورکوفسکی، سناتور جمهوریخواه ایالت آلاسکا و سناتور هیتکامپ به دنبال اختصاص زمان برای به بحث گذاردن موضوع در برنامه کاری متراکم مجلس سنا هستند تا حمایت دمکراتهایی را که نگران نقض منافع پالایشگران هستند، برطرف کنند. صنعت پالایش از ممنوعیت صادارت نفت سود برده است زیرا به نفت خام تولید داخل دسترسی دارد و مجاز است که فرآورده های پالایش شده را صادر کند.

این 2 سناتور در ماه مه در تلاش برای افزودن پیوست صادرات به یک لایحه سنا در باره بررسی توافق هسته ای با ایران ناکام ماندند.

جرج بیکر، مدیر اجرایی گروه لابی نفتی پیس گفت: پیشنهاد صادرات نفت سریعتر از آنچه که انتظار می رفت در میان ایالتهای غیرنفتی موافقانی را جذب کرده است. وی اضافه کرد: ایالتهای بسیاری نگران اند که دستیابی ایران به بازارهای نفتی در حالی که شرکتهای نفتی آمریکا از آن محروم باشند، به زیان این شرکتها خواهد بود.

برخی گروهها نیز نگران هستند که گره خوردن موضوع توافق با ایران و همچنین بحث صادرات نفت خام، عواقبی وخیم برای مصرف کنندگان آمریکایی به همراه خواهد داشت.

گروه الاید پروگرس در ایالت نیوجرسی که حوزه انتخابیه سناتور منندز است آگهی را منتشر و در آن وی را به تغییر موضع متهم کرده است. در این آگهی آمده است که تسهیل ممنوعیت صادرات نفت آمریکا سبب افزایش قیمت بنزین می شود.

یک سخنگوی منندز نیز گفت که وی هنوز از برداشتن ممنوعیت صادرات نفت حمایت نمی کند و فقط به معافیتهای صادراتی مجاز تحت قوانین ایالات متحده اشاره داشته است.

کد خبر 246140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =