همگامی دیپلماسی اقتصادی با سیاسی برای توسعه اقتصادی کشور

تیم اقتصادی دولت همگام با مذاکره کنندگان هسته ای، مذاکراتی را با کشورهای صاحب فناوری برای دوران پساتحریم انجام داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز دوشنبه (9 شهریورماه) در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: در دو سال گذشته دیپلماسی اقتصادی را در کنار دیپلماسی سیاسی دنبال کردیم و نمایندگان ما نیز در مذاکرات حضور داشتند.

محمدرضا نعمت زاده افزود: رفع چالش صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی حاصل دستاورد تلاش تیم اقتصادی دولت همگام با مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان بود.

وی ادامه داد: انجام مذاکره جدی شرکتهای صنعتی و تجاری اروپایی با دولتهای متبوع خودشان به منظور تحقق تصمیمهای منطقی و معقول را که به نفع هر دو کشور تمام شود، دنبال کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای پرداختن به موضوع توسعه صادرات غیرنفتی که مورد تأکید همیشگی مقام معظم رهبری  است باید کیفیت تولید بالا رود تا به سمت تولید رقابت‌پذیر و صادرات گرا حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: صادرات غیرنفتی پارسال با 19 درصد رشد همراه بوده اما در سال جاری به دلیل پایین آمدن قیمتهای جهانی از مواد خام تا محصولات نهایی کاهش صادرات داشتیم که امیدواریم با تلاشهای مضاعف تا پایان سال به رشد قابل توجهی در این خصوص برسیم.

نعمت‌زاده افزود: قبل از شروع دولت یازدهم، کشور با رکود و توقف واحدهای تولیدی و رشد پایین اشتغال روبرو بود به طوری که رشد اشتغال صنعتی منفی 36 درصد بوده است.

وی با اشاره به این که در دو ساله عمر دولت یازدهم بیش از 8 هزار طرح صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ راه‌اندازی و به تولید رسیده‌اند، افزود: با این اقدام برای 120 هزار نفر از جوانان شغل صنعتی و معدنی ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بحث حمایت از تولید و تجارت کشور از نظر خوداتکایی و اشتغال، توسعه صنایع دانش بنیان و صادرات غیرنفتی غیر از حمایت از تولید محقق نمی‌شود که در این میان نقش نظام بانکی و سرمایه در گردش و تزریق منابع مالی به بخش صنعت در اینجا مطرح است.

وی در باره پیشگیری از قاچاق کالا نیز گفت: هر هفته یک بار جلساتی را برای طراحی مکانیزم پیشگیری از قاچاق برگزار می‌کنیم و قانون قاچاق یک بار دیگر در کمیسیون اقتصادی دولت مرور شد و به تایید رسید و هفته پیش تصویب شد و در نهایت به مجلس خواهد رفت.

 

کد خبر 246145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =