عرضه نفت خام در بورس انرژی تسهیل می شود

عرضه و فروش نفت کوره صادراتی در رینگ بین الملل بورس انرژی گامی ارزشمند بود و مسیر را برای عرضه نفت خام در آینده تسهیل کرد.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی امروز دوشنبه (9 شهریورماه) در گفتگو با خبرنگار شانا با مثبت ارزیابی کردن عرضه فروش 35 هزار تن نفت کوره صادراتی در رینگ بین الملل بورس انرژی که هفته گذشته محقق شد، اظهار کرد: این رویداد می تواند مسیر را برای عرضه نفت خام در بورس انرژی تسهیل کند و امید است در آینده این بورس میزبان عرضه نفت خام برای مصرف داخلی و صادرات باشد.

شاپور محمدی افزود: حمایت وزیر نفت از عرضه فرآورده های نفتی در بورس انرژی زمینه را برای عرضه انواع فرآورده ها فراهم کرده است و با توجه زیر ساختهای مطلوب ایجاد شده، این بورس آمادگی کامل را برای پذیرش و عرضه محصولات جدید دارد.

وی با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی در تلاش برای خروج از رکود و رونق در بخشهای مختلف اقتصادی کشور است، گفت: آماده همکاری با وزارت نفت برای گسترش همکاریها به همین منظور هستیم.

محمدی با ابراز امیدواری نسبت به عرضه نفت خام در بورس انرژی اظهار کرد: بر اساس قانون رفع موانع تولید، قیمت نفت خام برای ارائه در بورس انرژی می‌تواند دو درصد کمتر از قیمت فوب خلیج فارس باشد که این موضوع به فروش نفت خام کمک می کند.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره نقش بورس انرژی در خروج از رکود غیر تورمی و تاثیر آن در توسعه صنعت نفت گفت: با برنامه ریزیهای انجام شده تلاش کرده ایم بورس انرژی را راه‌اندازی کنیم تا از این مسیر بتوانیم افزون بر فروش برق و فرآورده‌های نفتی، نفت خام را نیز عرضه کنیم.

وی ادامه داد: عرضه نفت خام در بورس انرژی می تواند افزون بر مدیریت نقدینگی، منجر به متحول شدن بازارها و نحوه فروش این محصول شود و در نهایت این امر می تواند به نفع اقتصاد ایران باشد و برخی آسیب های احتمالی را نیز کاهش می دهد.

محمدی افزود: پالایشگاههای داخلی می توانند در آینده نفت خام خود را از مسیر بورس انرژی تامین کنند و خریداران بین المللی نیز از رینگ صادراتی این بورس اقدام به خرید کنند و می توان گفت که در آینده بورس انرژی ایران می تواند هاب انرژی منطقه در فروش نفت خام، فرآورده های نفتی و نیز برق شود.

وی با بیان این که برخی موانع قانونی را می توان از طریق مجلس پیگیری کرد گفت: وزارتخانه های نفت و امور اقتصادی و دارایی می توانند مصوبه های لازم را با ارائه لایحه از طرف دولت از مجلس شورای اسلامی کسب کنند و نهادهای نظارتی نیز استفساریه های مورد نیاز را صادر کنند.

کد خبر 246149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =