خطای فروش نفت و در ازای آن افزایش واردات کالا در این دولت تکرار نمی‌شود

صرف این که با رفع تحریم، نفت بیشتری تولید کنیم و بفروشیم و درآمد ارزی ما زیاد شود و با افزایش این درآمد ارزی وسوسه واردات کالا داشته باشیم این افتادن به دام همان خطاهایی است که در برخی سالهای گذشته داشته‌ایم.

به گزارش شانا، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری، امروز (دوشنبه 9 شهریورماه) در تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید با بیان این که شرائط اقتصادی دو سال قبل را همه مردم به یاد دارند، گفت: دولت یازدهم تلاش کرد التهاب را در بازارهای اقتصادی بویژه در بازار ارز کنترل کند و ضمن کاهش نرخ تورم به ایجاد آرامش برای فعالان اقتصادی و اطمینان آنها به برنامه‌ریزیهای آینده کمک کرد.

وی افزود: همه فعالان اقتصادی نیاز دارند که آینده اقتصادی برای آنها پیش بینی پذیر باشد که خوشبختانه این امیدواری ایجاد شد و کاهش نرخ تورم 40 درصدی و بالاتر به زیر 15 درصد از دستاوردهای مهمی است که شاید در تاریخ ایران سابقه نداشته باشد.

نهاوندیان تصریح کرد: دولت موفق شد توفان تحریم ظالمانه غربیها را کنترل کند و خوشبختانه در مذاکرات هسته‌ای و برجام به دستاوردهای اقتصادی خوبی هم رسیده‌ایم و پس از اجرای آن، همه تحریمهای اقتصادی مربوط به برنامه هسته‌ای و غیره که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی اعمال شده است، برچیده خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: اجازه ندادیم توطئه سیاه تحریم و انزوای اقتصادی ایران به سرانجام برسد و در مقابل هم جمهوری اسلامی ایران به حقوق هسته‌ای خود دست یافت.

وی افزود: تحریمهای غیرمستقیم در صورتی که که لغو شود دستاوردهای آن بیشتر از لغو تحریمهای مستقیم خواهد بود و ما هم پافشاری کردیم و فصل ویژه‌ای در توافق برجام به این مسائل اختصاص دارد و بحثهای بسیار جدی داشتیم که گاهی با تلخی همراه بود، اما به نتیجه شیرین رسیدیم.

نهاوندیان تصریح کرد: تلاشهایی که دولت انجام داد مقدمه‌ای برای شکوفایی اقتصادی است و باید همه کوشش کنیم با همراهی مردم فصل جدیدی از رونق اقتصادی را آغاز کنیم و خوشبختانه این مزیتها وجود دارد و ایران به کانون ترانزیت هوایی منطقه بدل شده است و باید در دوره جدید از همه ظرفیتها بخوبی استفاده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری به برنامه های دولت در پساتحریم اشاره کرد و افزود: آنچه تا به حال رخ داده رفع موانع در اقتصاد داخلی است و تورم و تحریم برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران مانع بودند که این موانع برداشته شده است.

وی گفت: صرف این که با رفع تحریم، نفت بیشتری تولید کنیم و بفروشیم و درآمد ارزی ما زیاد شود و با افزایش این درآمد ارزی وسوسه واردات کالا داشته باشیم، افتادن به دام همان خطاهایی است که در برخی از سالهای گذشته داشته‌ایم.

نهاوندیان عنوان کرد: برخی سالها بیشترین درآمد ارزی را داشتیم، اما متاسفانه واردات کالاهای مصرفی ما نیز زیاد بود و مقدار زیادی نیز به صورت قاچاق وارد می‌شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که هدف باید افزایش تولید ملی باشد گفت: هیچ وقت نباید فراموش کنیم که ما چند میلیون بیکار داریم و رقم بیکاری بالای 10 درصد برای اقتصاد ایران با این همه پتانسیل قابل قبول نیست.

وی درباره این که آیا دولت سیاستهای خود را در جهت کاهش وابستگی بودجه به نفت ادامه می‌دهد یا خیر گفت: بنای دولت بر این است که آنچه از درآمد اضافی نفت حاصل می‌شود به سمت سرمایه گذاری سوق بدهد، البته دولت وظایف خود را در تقویت ساختارها و زیرساختهای اقتصادی فراموش نمی‌کند.

نهاوندیان در این باره که آیا مشکلات اقتصادی ما را ناشی از تحریمها یا معیوب بودن ساختارها می‌دانید افزود: هر دو موثر بود و ما انکار نمی‌کردیم که تحریمها برای ما هزینه دارد، اما تاکید می‌کردیم که تحریمها برای شما نیز هزینه دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که معجزه در اقتصاد ایران با دستهای فعالان اقتصادی این کشور رخ خواهد داد تصریح کرد: دست و پاهای فعالان اقتصادی با بند و زنجیر بسته شده بود که اکنون بند و زنجیرها گشوده شده و آنچه که در اقتصاد ما معجزه ایجاد خواهد کرد تلاش مهندسان، مدیران و اقتصاددانان ماست.

وی با بیان این که یکی از مسائلی که متاسفانه در گذشته داشتیم منفی شدن سرمایه گذاری بود، افزود: سال به سال سرمایه گذاریها کمتر می‌شد، سرمایه گذاری منفی در سال 93 به سه و نیم درصد رسید و مطمئنا با این اقبال و امیدواریها شاهد مشارکتها برای سرمایه گذاری خواهیم بود و فرصتهای شغلی جدید و زیادی پیش رو خواهدبود.

نهاوندیان ادامه داد: مصرف انرژی در ایران بهینه نیست و ما می‌توانیم با بهینه کردن مصرف انرژی منابع عظیمی را برای صادرات و یا ذخیره سازی آزاد کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری عنوان کرد: یکی از حوزه هایی که دولت را به سرمایه گذاری تشویق می‌کند و خارجیها نیز مشتاقند در این حوزه سرمایه گذاری کنند بهینه سازی انرژی در صنایع مختلف است.

وی گفت: تاکیدی که در این سیاستها وجود دارد تاکید بر تولید صادرات گراست و خود سرمایه گذاران خارجی نیز می‌دانند برای موفقیت در اقتصاد لازم است یک شریک ایرانی داشته باشند.

نهاوندیان ادامه داد: بخش خصوصی باید آمادگی لازم را در این بخش داشته باشد، بویژه این که دولت در این خصوص مشوقهایی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته است که مهمترین مشوق، بهبود محیط کسب و کار داخلی است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که رشد ما باید درونزا و برون نگر باشد گفت: ما باید تولید داخلی را تقویت و نگاه صادرات گرا را به طور جدی دنبال کنیم.

وی به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اکنون باید از تکرار کلمه اقتصاد مقاومتی عبور کنیم و وارد بند بند این مجموعه ارزشمند 24 محوری شویم و آن را تبیین کنیم.

کد خبر 246152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =