طرح آماک در آستانه بهره برداری قرارگرفت

مجری طرح آماک از پیشرفت 97.97 درصدی فاز دوم طرح آماک خبر داد وگفت: هم اکنون فاز دو طرح آماک در مرحله تحویل به بهره بردار است و بزودی شاهد افتتاح کامل این فاز خواهیم بود.

کرامت بهبهانی در گفتگو با خبرنگار شانا  با اشاره به این‌که فازهای یک و دو طرح آماک مشابه یکدیگر نبوده و باهم تفاوت دارند، افزود: طرح آماک به صورت قرارداد بیع متقابل نوع یک و با هزینه‌‌ای بالغ بر 480 میلیون دلار اجرا شد، همان زمان مصوبه‌ای مبنی بر اجرای دو مرحله‌ای طرح آماک ارائه شد تا در دو فاز اقتصادی و زیست محیطی کار را اجرا کنیم که این مهم انجام شد. 

به گفته مجری طرح آماک، فاز اقتصادی این طرح شامل تکمیل هفت ایستگاه تقویت فشار و نم‌زدایی گاز ترش، یک پالایشگاه شیرین سازی، حدود 180 کیلومتر خط لوله، حدود 100 کیلومتر خط انتقال نیرو، یک ایستگاه برق و سه بخش توسعه ایستگاه برق می‌شود که این فاز تکمیل شده  و در سال 88 در اختیار بهره‌بردار قرار گرفت.  

بهبهانی درباره فاز دوم طرح آماک نیز گفت: فاز دوم شامل 96 کیلومتر خط لوله انتقال گاز اسیدی، تقویت فشار و نم‌زدایی گاز اسیدی است که کاربرد زیست محیطی دارد و گاز اسیدی را به پتروشیمی رازی به عنوان خوراک تحویل می‌دهد.  

وی با بیان این‌که بازپرداختهای فاز یک طرح آماک ( میدانهای آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز وکوپال) انجام شده، ادامه داد: با اجرای این فاز باید 241 میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری شده و به 220 میلیون فوت مکعب گاز شیرین بدل شود که حدود 210 میلیون فوت مکعب گاز، شیرین‌سازی شده است. 

بهبهانی از جمله دلایل طولانی شدن بهره‌برداری از فاز دو آماک را باوجود آماده بودن پروژه، حساسیت کار در این مرحله دانست و گفت: گاز اسیدی بعد از تقویت فشار و نم زدایی به وسیله خط لوله 96 کیلومتری به پتروشیمی رازی ارسال شده و آنجا به خوراک بدل می‌شود. 

مجری طرح آماک گفت: هم اکنون در مراحل پایانی اجرای فاز دو طرح آماک هستیم و بزودی این پروژه را به بهره بردار تحویل می‌دهیم.

 

 

 

کد خبر 246174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =