برخوردها  با موضوع  آلودگی هوا سیاسی انجام شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تلاشهای جدی وزیر نفت، به طور رسمی بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت رسانی حذف و برنامه‌ریزیهای جدی برای تولید بنزین با استاندارد یورو4 آغاز شد، اما متاسفانه برخورد سیاسی در این زمینه صورت گرفت و حتی گروهی به طور کامل اخلاق را زیر پا گذاشتند.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به بهبود کیفیت هوای کلانشهرهای کشور در دولت تدبیر و امید، گفت: خوشبختانه یکی از مهمترین برنامه هایی که دولت یازدهم به اجرا گذاشت، بهبود کیفیت هوای شهرهای بزرگ بود و با مصوبه سال 92 وزارت نفت نیز با وارد کردن بنزین یورو4 و همچنین وزارت نیرو با کاهش مصرف مازوت در نیروگاهها و وزارت صنایع با همکاری در بخش صنایع شاهد آن بودیم که کیفیت هوا در سال 93 بهبودی چشم افسا داشت و آثار آن بر سلامت عمومی مشهود است.

وی ادامه داد: البته دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهمترین مولفه های برنامه توسعه با محیط زیست را مورد سنجش قرار می‌دهد که در دوره‌‌ای ارزیابیها مورد غفلت قرار گرفت، اما هم اکنون این فرآیند با رویکرد نوین و با نگاهی کاملا کارشناسی صورت می‌گیرد و در این دولت با هماهنگیهایی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شد هیج فعالیت صنعتی و نیروگاهی و حوزه نفت بدون ارزیابیهای زیست محیطی آغاز به کار نکرده است و کمیسیون ماده 215 طرحهایی را که مطالعات ارزیابی محیط زیست ندارند، نمی‌پذیرد.

ابتکار تصریح کرد: در خصوص وضع هوا بارها به مجلس پاسخگو بوده ایم و در کمیسیونهای بهداشت، انرژی، اصل 90، کشاورزی و دیگر کمیسیونهای مجلس و در زمینه آلودگی هوا پاسخ دادیم، از جمله بهبود شرائط و ایفای وظایف قانونی یکی هم پایش وضع هواست، به مجرد آن که متوجه چنین تهدیدی برای سلامت عمومی شدیم، وارد عمل شدیم و هیچگونه شائبه ای هم در کار نبود. براساس گزارشهایی که از دانشگاه تهران و دیگر مراکز تحقیقاتی گرفتیم به سرعت وارد عمل شدیم و از اوایل سال 93 با تلاشهای جدی آقای زنگنه وزیر نفت، به طور رسمی بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت رسانی حذف و برنامه‌ریزیهای جدی برای تولید بنزین با استاندارد یورو4 آغاز شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: متاسفانه برخورد سیاسی در این زمینه با آلودگی هوا انجام شد و حتی به نحوی من را با دلایل ساختگی و غیرمستند تهدید کردند و در این موارد گروهی به طور کامل اخلاق را زیر پا گذاشتند، در حالی که وظیفه ما اندازه گیری شرائط هوا بوده و هست و در انجام این وظیفه به نهادهای مرتبط تذکرات لازم را خواهیم داد.

وی ادامه داد: اگر مشکل وجود نداشت چرا در دولت قبلی سازمان استاندارد و محیط زیست را از چرخه بررسی آلودگی هوا حذف کردند، هم اکنون وضع بنزین براساس شاخصها بسیار بهتر شده، اما همچنان این مهم به برنامه‌ریزی جدی نیاز دارد تا به طور کامل بنزین یورو4 در تمام شهرها توزیع شود.

ابتکار افزود: نظارت مستمر بر استاندارد بنزین توزیعی را در برنامه داریم که در این مورد گاهی پرسیده می‌شود که شما چرا بنزین وارداتی را کنترل نمی‌کنید، در حالی که کنترل ما بر بنزین عرضه شده در جایگاهها صورت می‌گیرد و تولید بنزین ارتباطی با وظائف قانونی ما ندارد، زیرا نتیجه مصرف آن در شهرها نمود دارد و این موضوع از نظر ما مشخصا پرونده‌ای است که به نتیجه رسیده و محدوده های کاری را در این چارچوب قانون مشخص کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به موضوع ریزگردها اشاره کرد و گفت: گرد و غبار مشکلی فراملی است و در ادامه خشکسالیهای ممتد در کل منطقه شمال آفریقا، غرب آسیا و ادامه آن تا آسیای میانه و با تجربه گرمای زمین و تغییر اقلیم و قرار گرفتن ایران در کمربند خشکی متاثر از شرائط جهانی و منطقه‌ای هستیم و علاوه بر آن به طور مشخص غبار از عراق و عربستان به سمت ایران وارد می‌شود و گزارشهای جدید نشان می‌دهد که از چین و ترکمنستان نیز آلودگی و غبار وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: با کاهش بارندگیها در برخی استانهای کشور تا حدود 55 درصد و اراضی دیم رها شده نیز در این چرخه تولید گرد و غبار مزید بر علت است به نحوی که اراضی مرطوب و سبز به اراضی خشک و قهوه‌ای تغییر می‌یابند و با وزیدن باد، گرد و غبار به آسمان می‌رود و برای این شرائط چند اقدام انجام می‌دهیم که از جمله آنها مدیریت منابع آب، احیای تالابها و مدیریت کانونهای گرد و غبار است و در این زمینه با دستور رئیس جمهوری برای برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخشی ستادی را در شورای عالی محیط زیست  تشکیل دادیم.

ابتکار عنوان کرد: در داخل کشور نیز تاکنون به شناسایی کانونهای گرد و غبار اقدام کرده ایم و استان به استان مطالعات انجام شده و برای مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان جنگلها براساس ضوابط اقدام به کاشت نهال و مالچ پاشی کرده و برنامه هایی را برای 30 هزار هکتار در خوزستان انجام داده است، البته کانونهای جدید به وجود می‌آید و شرائط مقابله سخت تر می‌شود. به هر حال موضوع گرد و غبار مسئله‌ای پیچیده است و بارها این مهم را با مردم در میان گذاشته ایم. دولت یازدهم حقیقت را از مردم پنهان نمی‌کند و یا وعده هایی غیر واقعی به مردم نمی‌دهد، تاکنون دولت تمام تلاش خود را برای مقابله با این موضوع در همه استانها به کار بسته است.

کد خبر 246193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =