تولید گاز از میدان توس در دستور کار قرار گرفت

مدیر فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق از برنامه ریزی برای تولید از میدان گازی توس با ظرفیت روزانه حدود 3 تا 4 میلیون مترمکعب خبر داد.

محمد مام بیگی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به تاکید وزارت نفت بر پایداری تولید گاز در مخازن گاز شمال شرق و شرق کشور گفت: به زودی برنامه ریزی برای تولید از میدان گازی توس انجام می شود، بر اساس برآوردهای صورت گرفته این میدان توان تولید روزانه حدود سه تا چهار میلیون متر مکعب تا هفت سال متوالی را دارد.

مدیر فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق با بیان این که می توان با اجرای برنامه های نگهداشت تولید در میدان خانگیران سقف تولید این میدان را تا 10 سال آینده حفظ کرد، گفت: هم اکنون توان تولید در این میدان بیش از 45 میلیون متر مکعب در روز است.

مام بیگی با تاکید بر این که نباید انتظار داشت در حوزه رسوبی کپه داغ در شمال شرق و شرق کشور مخازن بزرگی همچون مزدوران کشف شود، گفت: امیدواریم با اکتشافهای جدید در این حوزه رسوبی توان تولید افزایش یابد.

به گزارش شانا، میدان گازی خانگیران، در منطقه خانگیران که در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرزی سرخس واقع شده‌است. تاکنون ۳ مخزن گازی مجزا، در ساختارهای طاقدیسی، که بر روی هم قرار گرفته‌اند و عمق ستیغ‌های آن‌ها، بین ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح زمین است، کشف شده و مدت مدیدی است، که مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

بالاترین لایه گازی این میدان، مخزن شنی - ماسه‌ای شوریجه D، با تخلخل و تراوائی بسیار خوب، و لایه گازی میانی مخزن سنگی - ماسه‌ای شوریجه B ، با تخلخل و تراوائی کم، و لایه پائینی، مخزن سنگی - آهکی مزدوران، با تخلخل کم و تراوائی بالا، است.

منطقه عملیاتی خانگیران، ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق مشهد و ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرزی سرخس، در گستره‌ای به وسعت ۵۰ در ۷۰ کیلومتر مربع واقع شده‌است. هم اکنون تولید گاز از سه مخزن مزدوران، شوریجه(B&D) به حدود ۶۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده‌است. خانگیران یکی از وسیع ترین مناطق عملیاتی صنعت نفت ایران است به طوری که فاصله دو چاه در این منطقه به حدود ۶۰ کیلومتر می‌رسد.

کد خبر 246205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =