سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه می آیند

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران پیش بینی کرد که از پایان امسال رونق به بازار بازگردد و از سال آینده حضور سرمایه گذاران خارجی و رشد و رونق اقتصادی را شاهد باشیم.

به گزارش شانا، بهروز خدارحمی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به این که بازار سرمایه دماسنج اقتصاد است، افزود: از این رو وضعیت بازار سرمایه، ترسیم کننده وضع واقعی اقتصاد کشور است. در ماه های اخیر بازار سرمایه اوضاع مناسبی ندارد و رکود بر این بازار حاکم است.

وی با بیان اینکه بازار معلول چند اتفاق بنیادین است که بی توجهی به آنها منجر به نتایج اشتباه می شود، گفت: یکی از آن متغیرها فشارهای بودجه ای ناشی از کاهش بهای نفت و دیگری فشار تحریم های بین المللی است که در سالهای گذشته به صلاح کشور و نظام نبود که اثرات آن و مشکلاتی که ایجاد کرد، بازگو شود.

خدا رحمی افزود: در اینکه توافق هسته ای یک اتفاق تاریخی و خوش یمن برای کشور است، تردیدی نیست. اما فعالان بازار تصور می کردند و انتظار داشتند که مثلا چند روز بعد از توافق، اثرات ملموسی را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: فرایند تاثیرگذاری توافق وین و رفع تحریمها یک فرایند کند و تدریجی و آرام است، همان طور که وضع تحریمها و اثر آن نیز به تدریج و آرام رخ داد زیرا به طور تقریبی در یک بازه زمانی 10 ساله این تحریمها وضع شد برداشته شدن آن و اثر رفع تحریمها نیز تدریجی است.

خدارحمی اظهار کرد: ما در دوران گذار از وضع تحریم به وضع عادی هستیم و در دوران گذار نارضایتیها میان بازار پول و بازار سرمایه، طبیعی است و اگر دولت قصد انتقال فشار را دارد باید این فشار به صورت متوازن به همه بخشها منتقل شود تا فقط یک بخش اقتصاد آن را احساس نکند.

 دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران ادامه داد: به نظر من اولین جایی که سرمایه گذاران خارجی در آن حضور پیدا خواهند کرد، بازار سرمایه است و مهمترین شاخص برای هر نوع سرمایه گذاری، نبود ابهام در فضای فعالیت است بنابراین هرچقدر ابهامها در سرمایه گذاری بالا برود، ریسک سرمایه گذاری افزایش می یابد و انگیزه سرمایه گذاری کمتر می شود.

وی با بیان این که شفافیت بیشتر و ابهام کمتر، ریسک را کاهش می دهد افزود: با توجه به این که بازار سرمایه در کشور ما از شفاف ترین بخشهای اقتصادی است، بیشترین رغبت را برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی دارد.

کد خبر 246221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =