کاهش شدت انرژی از جمله اولویتهای برنامه ششم توسعه است

معاون برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدرکربوری وزیر نفت با بیان این‌که ایران از جمله کشورهای پرمصرف انرژی در دنیاست، گفت:کاهش شدت انرژی از جمله اولویتهای برنامه ششم توسعه است.

به گزارش خبرنگار شانا، منصور معظمی، عصر دیروز (سه شنبه، 10 شهریورماه) در جلسه شورای برنامه‌ریزی انرژی، با تاکید بر اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی، تصریح کرد: برنامه ششم توسعه بستر مناسبی برای توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرایی شدن این مهم توسط دستگاههای اجرایی است.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در طول برنامه ششم توسعه، دستگاههایی مانند وزارت راه، نیرو و صنعت و معدن، کشاورزی و پتروشیمی‌ها از مصرف کنندگان عمده انرژی در کشور هستند.

معظمی ادامه داد: وزارت نفت به عنوان تامین کننده بخش بخش عمده‌ای از نیاز انرژی کشور، اطلاعات مصرف انرژی واحدهای مختلف را دریافت کرده و براساس آن میزان مصرف انرژی، سرمایه‌گذاری لازم و راهکارهای کاهش مصرف انرژی را پیش بینی کرده است تا در صورت تایید شورای انرژی به مراجع ذیربط ارسال شود.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: قانونگذار در ماده 12 قانون رفع موانع کار و تولید فرصت خوبی را در اختیار دستگاههای اجرایی قرار داده است که براساس آن می‌توانند از محل صرفه جویی انرژی سالانه سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ایران از پر مصرف ترین مصرف کنندگان انرژی در جهان است، افزود:‌ باید سرمایه‌گذاری فراوانی بر روی بخشهایی که مصرف کننده انرژی هستند انجام دهیم تا شاهد کاهش مصرف انرژی در آن بخشها باشیم.

معظمی گفت: حتی اگر فرض را بر این بگیریم که تا پایان امسال تحریمها علیه ایران لغو می‌شود نباید این طور فکر کنیم که با آمدن پول نفت مشکلمان حل می‌شود، بلکه باید به فکر برنامه ریزی برای اصلاح روند مصرف انرژی در  کشور باشیم.

به گفته وی، برنامه ششم توسعه فرصت مناسبی است تا بتوانیم برنامه‌ها و اهداف مورد نظر را از طریق تصویب قوانین لازم در دستور کار قرار داده و مشکلات کشور را در بخش انرژی کمتر کنیم.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با اشاره به فرصت ایجاد شده از محل بند " ق" گفت: با توجه به محمل قانونی خوب ایجاد شده، بخش خصوصی از این فرصت خوب استفاده نکرد، در حالی که می‌توانیم با امکانی که این قانون در اختیار ما قرار داده است گامهای مهمی را در بخش بهینه سازی مصرف انرژی برداریم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر صرفه جویی انرژی گفت: باید با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی مقوله کاهش شدت انرژی را دربرنامه ششم توسعه، اقتصاد محور کنیم. 

به گزارش شانا، جلسه شورای برنامه‌ریزی انرژی با محور کارگروه مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی، با حضور منصور معظمی، معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، نصرت‌اله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، مدیران و کارشناسان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، کشور، سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در محل ساختمان وزارت نفت برگزار شد.

کد خبر 246223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =