۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
  • کد خبر: 246240

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
رشد آرام شاخص در کف قیمتی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 25 واحدی (معادل 04/ 0 درصد) مواجه شد و برای هشتمین روز متوالی در کانال 64 هزار واحدی باقی ماند. در این شرایط مشاهده می‌شود با افت دماسنج بازار سهام پس از اعلام توافق هسته‌ای از کانال 69 هزار واحدی به محدوده فعلی، قیمت‌ها به سطوح حمایتی خود نزدیک شده‌اند. به این معنا که سهامداران تمایلی به ریزش بیشتر قیمت‌ها ندارند و در نتیجه در محدوده فعلی، تمایل برای خرید افزایش می‌یابد. در این میان، رشد 27 درصدی قیمت نفت در سه روز معاملاتی (پنج‌شنبه تا دوشنبه) نیز تا حدودی نگرانی از کاهش بیشتر قیمت‌ها را تخلیه کرده است. به هر حال، همچنان برخی نمادها وجود دارند که در صورت بازگشایی می‌توانند شوک‌هایی به بازار سهام وارد کنند، اما به نظر می‌رسد در مجموع افت پرشتاب بورس متوقف شده است.


بازار ارز
جدال عرضه و تقاضا در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به قیمت 3399 تومان معامله می‌شد. این در حالی بود که در میانه معاملات، قیمت‌ها به بیش از 3400 تومان نیز رسیده بودند که رکوردهای جدیدی در سال 94 را برای قیمت دلار به ثبت رساند. همان طور که انتظار می‌رفت رشد تقاضا که از چند جهت صورت می‌گیرد از قیمت دلار حمایت می‌کند، نخست بحث تقاضای ارز حجاج و دور آخر مسافرت‌های تابستانی و دوم بحث تقاضای آربیتراژی با بازارهای منطقه. با این حال، صرافی بانک‌ها تمایلی به افزایش قیمت دلار به بیش از 3400 تومان ندارند؛ بر این اساس، عرضه‌های سنگینی از سوی این بازارگردانان در بازار ارز تهران صورت گرفت که موجب بازگشت قیمت دلار به زیر سطح مزبور شد. بنابراین، جدالی میان عرضه صرافی بانک‌ها با تقاضایی که کاهش جدی پیدا نکرده است به چشم می‌خورد.

بازار سکه
عوامل مثبت در بازار سکه
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد 5 هزار تومانی مواجه و به قیمت 925 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، هر دو بازار اثرگذار، یعنی اونس طلای جهانی و دلار در بازار تهران با افزایش قیمت مواجه بودند. در نتیجه انتظارات در بازار سکه مبنی بر رشد قیمت دلار تا حدود زیادی محقق شد. بر این اساس، اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) که طی معاملات ابتدای هفته رشد قابل توجهی پیدا کرده بود، اکنون با توجه به محقق شدن نسبی انتظارات (رشد همزمان اونس طلا و دلار) تاحدودی کاهش یافت. با این حال، انتظار می‌رود با توجه به عرضه‌های سنگین صرافی بانک‌ها در بازار ارز و حالت انتظاری بازار اونس برای انتشار آمار اشتغال آمریکا، قیمت‌ها در بازار سکه نوسانات محدودی را تجربه کنند.

بازار طلای جهانی
بازی فدرال رزرو با اونس
هر اونس طلای جهانی با رشد ماهانه 4/ 3 درصد در پایان ماه آگوست به قیمت 5/ 1132 دلار معامله شد. در ابتدای ماه، وضعیت مناسب اقتصاد آمریکا اجماع نسبی را میان کارشناسان مبنی بر افزایش نرخ سود در ماه سپتامبر ایجاد کرده بود که فشار زیادی بر قیمت اونس وارد کرد؛ به‌طوری که قیمت اونس به کمترین مقدار در 5/ 5 سال اخیر رسید. در ادامه اما، مداخله بانک خلق چین زمزمه‌های جنگ ارزی و نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی را ایجاد کرد که احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو در سپتامبر را مجددا تضعیف و موجب رشد قیمت طلای جهانی شد. در شرایط کنونی، طلا نوسانات محدودی را متناسب با بازارهای رقیب (سهام و شاخص دلار) انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد آمار اشتغال آمریکا در پایان هفته مهم ترین محرک قیمتی در این بازار باشد.

بازار اوراق مسکن
بی‌نصیبی «تسه»ها از تقاضای فصلی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 69 هزار و 738 تومان معامله شدند. این دومین‌بار است که طی دو هفته اخیر قیمت اوراق مزبور به کمتر از 70 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که پیش از این، از اواخر فروردین تا پایان مرداد تقریبا اوراق مزبور از محدوده 75-70 هزار تومانی متجاوز نشده بودند و حتی عموما نزدیک به سقف قیمتی این بازه (75 هزار تومان) معامله می‌شدند، هرچند انتظار می‌رفت تقاضای فصلی مسکن در تابستان بتواند از قیمت این اوراق حمایت بیشتری انجام دهد، اما رکود بازار مسکن و همچنین تعریف منابع جدید تامین مالی مسکن (وام 80 میلیونی بانک مسکن در تهران) نتوانست رشد قیمت «تسه»های فرابورس را سبب شود. اکنون با نزدیک شدن به فصل تابستان نیز فشار بیشتری بر قیمت اوراق مزبور وارد می‌کند.

بازار نفت
جبران زیان در روزهای پایانی
هر بشکه نفت خام برنت، با رشد ماهانه 4/ 4 درصدی در پایان آگوست به قیمت 2/ 49 دلار معامله شد. نفت WTI در شرایطی ماه پرنوسان آگوست را به پایان برد که سه روز آخر رشدی معادل 5/ 27 درصد (بی‌سابقه از آگوست 1990) داشت. کند شدن رشد اقتصادی چین، چشم انداز ضعف تقاضا از سوی این کشور و سقوط نفت در ماه اخیر (رکورد پایین ترین قیمت از سال 2009) را رقم زد، اما آمارهای قدرتمند اقتصادی آمریکا در هفته گذشته بار دیگر بازار نفت را خوش بین کرد. دوشنبه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز اعلام کرد تولید محقق شده نفت آمریکا در نیمه نخست سال کمتر از گزارش‌های پیشین است که نخستین نشانه فشار افت قیمت نفت بر تولیدکنندگان نفت آمریکا است. با تداوم شرایط مازاد عرضه، اوپک نیز تمایل برای توافق اعضا برای کاهش تولیدات را اعلام کرده است.

کد خبر 246240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =