۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
  • کد خبر: 246241

وزیر نفت ایران قصد دارد میزان تولید و صادرات نفت کشور را به پیش از تحریم‌ها بازگرداند

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، «افزایش سطح تولید نفت ایران به هر قیمتی» سیاستی که زنگنه در دور جدید ماموریت خود در صنعت نفت کشور در پیش گرفته، وارد مراحل اجرایی خود شده است.
روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ با انتشار خبری اعلام کرد میزان تولید نفت ایران در ماه اوت 50 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به روزانه 2 میلیون و 900 هزار بشکه رسیده است. این رقم بیشترین میزان تولید نفت ایران از 2012 تاکنون یعنی سه سال گذشته است.
این در شرایطی است که وزیر نفت در نشست خبری اخیر خود بر ضرورت افزایش تولید نفت تاکید کرد. در این بین وزیر نفت قصد دارد میزان تولید و صادرات نفت کشور را به پیش از تحریم‌ها بازگرداند؛ این موضوع به معنای رشد یک میلیون و 300 هزار بشکه‌ای تولید و افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت تا پایان سال جاری است؛ موضوعی که به گفته زنگنه عملیاتی است. در این بین اما به نظر می‌رسد چالش جدیدی روبه‌رو‌ی اوپک قرار دارد.
کارشناسان می‌گویند تولید نفت ایران به میزان بیش از 4 میلیون بشکه در روز می‌تواند میزان تولید نفت اوپک را تا 34 میلیون بشکه برساند؛ این در حالی است که بر‌اساس گزارش بلومبرگ کشورهای عضو این سازمان در حال حاضر 32 میلیون و 316 هزار بشکه تولید می‌کنند که این رقم با توجه به افت تولید کشورهایی همچون عراق و نیجریه است.
در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید نفت اوپک در ماه اوت نسبت به ماه قبل از آن نیز با افزایش 108 هزار بشکه‌ای در روز افزایش یافته است. در این بین به نظر می‌رسد برخی کشورهای عضو اوپک به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با کاهش سطح تولید خود شرایط را برای افزایش بهای نفت فراهم کنند با این حال این بار ایران برای بازگرداندن بازارهای خود تن به کاهش تولید نخواهد داد چراکه در غیبت کشورمان به دلیل شرایط تحریم سایر کشورها با افزایش تولید خود جایگاه ایران را از آن خود کرده‌اند و بازگشت ایران به بازارهای خود نیازمند کاهش سطح تولید این کشورها است. این سازمان در نشست خود در پنجم ژوئن تصمیم گرفت سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای خود را که طی 15 ماه گذشته رعایت نشده بود، حفظ کند. در این بین به گزارش «ایسنا» از بلومبرگ جان کیلداف، تحلیلگر نفتی در نیویورک می‌گوید: رقابت بر سر سهم بازار نفت همچنان وجود دارد. افزایش تولید نفت ایران صرفا تازه‌ترین شلیک در این مبارزه است.
بر‌اساس این گزارش امارات متحده عربی نیز در ماه جاری تولید نفت خود را روزانه 150 هزار بشکه افزایش داد و به 2 میلیون و 950 هزار بشکه در روز رساند. افزایش تولید نفت امارات برای تامین افزایش تقاضا در ژاپن و افزایش تقاضای شرکت ملی نفت ابوظبی صورت گرفته است. همچنین در این ماه تولید نفت عراق روزانه 5 هزار بشکه افزایش داشت و به روزانه 4 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسید. دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک هم‌اکنون نزدیک به بالاترین سطح تولید ماهانه خود که در سال 1989 ثبت شد، نفت تولید می‌کند.
صادرات نفت عراق از جنوب این کشور به خلیج فارس افزایش یافته، در حالی‌که تعطیلی خط لوله‌ها صادرات نفت از شمال عراق به بندر جیحان ترکیه را کاهش داده است. عربستان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده اوپک در این ماه تولید خود را روزانه 70 هزار بشکه کاهش داد و به 5/ 10 میلیون بشکه در روز رساند که اولین کاهش از دسامبر گذشته تاکنون است. این در حالی است که مصرف سوخت در شبه جزیره عربستان در تابستان به اوج خود می‌رسد چرا‌که افزایش دما باعث افزایش مصرف سیستم‌های خنک‌کننده می‌‌شود.

کد خبر 246241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =