سیستم جامع اطلاعات مکانی منطقه ویژه پارس راه اندازی می شود

سیستم جامع اطلاعات مکانی(GIS) منطقه ویژه پارس برای شناسایی و شناسنامه‌دار کردن تمام عارضه‌های مکانی منطقه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شانا، با اجرای سیستم جامع اطلاعات مکانی (GIS)، تمام اطلاعات مربوط به عارضه‌های سطحی و زیر زمینی جغرافیایی در سطح منطقه ویژه پارس از این پس به صورت یکپارچه در دسترس مجریان پروژه‌های عمرانی و ذینفعان در مدیریتهای مختلف  قرار خواهد گرفت.

پروژه سیستم جامع اطلاعات مکانی (GIS) در دو فاز اجرا می‌شود که در فاز نخست تمام اطلاعات مکانی منطقه ویژه پارس شامل اطلاعات دریافتی پروژه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، مسیر کریدورهای خطوط لوله‏، موقعیت سکوها و لوله‌های انتقال دریایی، عوارض طبیعی‏ و نقشه‌های پایه منطقه در مقیاسهای مختلف جمع آوری و در سیستم GIS بارگذاری می‌شود.

دراین پروژه لایه‌های اطلاعاتی در چهار مقیاس منتخب از مقیاس 1.250000 در سطح استان بوشهر تا مقیاس 1.1000 درسطح مناطق سه گانه پارس وارد سامانه می شود و از تصاویر ماهواره ای با دقت 50 متر تا عکسهای ORTHOPHOTO با دقت 5 سانتی متر استفاده خواهد شد؛ ضمن این‌که امکان ارائه تصاویر به صورت دو بعدی و سه بعدی فراهم خواهد شد.

همچنین در هر مقیاس، اطلاعات مکانی متفاوتی در اختیار قرار می‌گیرد به نوعی که در مقیاس 1.1000 نقشه‌های خطوط لوله و پالایشگاهی و درمقیاس 1.5000 اطلاعات کاربری اراضی طرح جامع و در مقیاسهای پایین‌تر می‌توان اطلاعات کلی‌تری  همچون راههای ارتباطی، پهنه بندیهای زلزله، مناطق حفاظت شده محیط زیست و... را  به دست آورد.

آنچه پروژه سیستم جامع اطلاعات مکانی (GIS) را از سایر پروژه‌های مشابه متفاوت می‌سازد امکان ارتباط داده‌های توصیفی و مشخصات فنی با داده‌های مکانی مرتیط در سطح منطقه است، به نوعی که به عنوان مثال می‌توان با انتخاب خطوط لوله در سیستم، مشخصات فنی آن شامل قطر لوله، میزان فشار خط لوله و سایر اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد.

یکی دیگر از ویژگیهای این پروژه امکان دریافت اطلاعات زیرسطحی است که نقش مهمی در تسهیل عملیات حفاری و لوله‌گذاری در سطح منطقه ویژه پارس را فراهم خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس‏، با استفاده از سیستم جامع اطلاعات مکانی (GIS) امکان گزارش‌گیری برای مدیریت امور حقوقی اراضی و تملکات، انجام فعالیتهای عمرانی و مهندسی‏، ارائه اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران و ارائه اطلاعات مورد نیاز خدمات شهری منطقه فرآهم خواهد شد.

با اجرای این سیستم علاوه بر جلوگیری از پراکندگی اطلاعات حیاتی منطقه در سطح شرکتهای مختلف، امکان اشتراک گذاری اطلاعات ما بین شرکتهای منطقه فراهم شده و در نتیجه نقش مهمی در کاهش خطای انسانی و جلوگیری از موازی کاری در اجرای پروژه‌های شرکتهای مستقر در منطقه خواهد داشت. 

کد خبر 246262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =