دستیابی به رونق با دیدگاه استقلال اقتصادی در دوران پساتحریم

پژوهشگر و استاد اقتصاد دانشگاه گفت: دیدگاه دستیابی به استقلال اقتصادی با جلوگیری از خام فروشی، کاهش واردات ومصرف گرایی، سبب بهبود وضعیت تولید در کشور در دوران پساتحریم خواهد شد.

به گزارش شانا، ابراهیم رزاقی با اشاره به آثار مثبت اقتصادی توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: نگاهی به تاریخ اقتصادی کشور طی سالهای گذشته و آغاز دور تازه تحریمها در سالهای 89 و 90 حاکیست؛ در آن دوران درآمدهای نفتی کشور هر سال بیش از 80 میلیارد دلار بوده، اما بیشتر صرف واردات کالاهای مصرفی و یا واسطه ای شده است.

وی گفت: این واردات که اکثراً با دلار ارزان قیمت و بدون توجه به تورم داخلی انجام می شد و در عمل به معنای اعطای یارانه به دلار بود، سیل واردات به کشور و به حاشیه رانده شدن تولید داخلی را به همراه داشت که طی آن هیچ تولیدکننده داخلی را یارای رقابت با کالاهای وارداتی نبود.

رزاقی افزود: شرایط به گونه ای پیش رفت که حتی صنایع داخلی نیز به سمت و سوی تامین مایحتاج و نیازهای خود از خارج کشور حرکت کردند و در عمل، به مونتاژکننده و نه تولیدکننده تبدیل شدند.

وی تصریح کرد: چنین نگاه و دیدگاه، یک نگاه لیبرالی است که از حدود 25 سال قبل در اقتصاد کشور وجود داشته و دارد و ادامه چنین روندی، گشایشهای اقتصادی را به دنبال نخواهد داشت.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه با اشاره به دیدگاه استقلال اقتصادی، اظهار کرد: در صورت اجرای این نگاه دیگر نیازی به کسب درآمدهای سرشار نفتی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به برخی آمارهای اقتصادی سال گذشته، ادامه داد: در سال 93 بیش از 54 میلیارد دلار واردات کالا به کشور صورت گرفته که 14 میلیارد دلار آن صرف واردات مواد غذایی، دو میلیارد دلار صرف واردات خودروهای خارجی و بیش از 7.5 میلیارد دلار صرف توسعه گردشگری شده است؛ در حالی که می شد چنین مبالغی را صرف پرداخت یارانه به تولیدکنندگان داخلی کرد.


کد خبر 246276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =