آزمایش اویل کولر ایرانی توربین سولزر در مرکز انتقال مارون 1

برای نخستین بار اویل کولر مورد نیاز توربینهای سولزر ساخت داخل در مرکز انتقال نفت مارون 1 آزمایش شد.

به گزارش شانا، رئیس مهندسی توسعه، ساخت و منابع کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، گفت: همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف آن در جهت خود اتکایی در صنعت انتقال نفت، نخستین اویل کولرهای طراحی و ساخته شده به دست متخصصان داخلی به صورت آزمایشی در مرکز انتقال نفت مارون 1 به کار گرفته شد.

محمدجعفر کوچکی با بیان این که پیشتر برای تامین اویل کولرهای مورد نیاز در توربینهای سولزر فعال در مراکز انتقال نفت مارون، از تولیدات شرکت آلمانی سازنده آن (GEA) استفاده می شد، افزود: با توجه به تحریمهای ظالمانه کشورهای غربی، ممنوعیت صادرات آن به ایران و نیاز عملیاتی به این تجهیزات، ساخت این نوع توربین با هدف حمایت از تولید داخل و قطع وابستگی با تامین کننده خارجی به وسیله شرکتهای داخلی در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: ساخت اویل کولرها به روش مهندسی معکوس و مطابق استاندارد شرکت سازنده بر اساس نمونه دریافتی از منطقه اصفهان به وسیله متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.

کوچکی درباره کارکرد اویل کولرها در توربینهای سولزر گفت: هر توربین سولزر مجهز به یک مجموعه سه تایی از مبدل هوا خنک روغن است که به صورت سری فعالیت می کند.

کارشناس ارشد ماشین آلات و مکانیک اداره مهندسی توسعه، ساخت و منابع کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز درباره ویژگی و قابلیتهای اویل کولر ساخته شده در کشور نسبت به نمونه قطعه خارجی آن گفت: نمونه حاضر مطابق با نمونه اصلی ساخته شده و نخستین هدف رسیدن به پارامترهای عملکردی نمونه اصلی و تثبیت نمونه داخلی آن برای جایگزینی با تجهیزات خارجی بوده است.

بابک جعفری نیا تصریح کرد: قیمت تمام شده هر دستگاه اویل کولر ساخته شده در کشور حدود یک چهارم نمونه خارجی است.

وی با بیان این که تامین قطعات و تجهیزات یکی از ارکان تداوم فرآیند انتقال نفت و فرآورده های نفتی است، اظهار کرد: به طور حتم  رسیدن به نقطه ای که  کمترین وابستگی به منابع خارجی داشته باشد، در تامین نیاز عملیاتی نکته مهمی بهشمار می آید که آسیب پذیری صنعت انتقال نفت را نسبت به عوامل خارجی کاهش خواهد داد.

معاون فنی منطقه اصفهان نیز گفت: اویل کولر نصب شده روی توربین سولزر مرکز انتقال نفت مارون 1 با وجود گرمای شدید هوا در امیدیه،با گذشت 20 روز ،عملکرد قابل قبولی داشته است.

به گفته محمد مذهب جعفری، تجهیزات نصب شده به مدت دو ماه ارزیابی و پایش خواهد شد که در صورت مثبت بودن، نسبت به تعویض دیگر اویل کولرهای دارای مشکل اقدام خواهد شد.

هم اکنون 18 دستگاه توربین سولزر در مسیر انتقال نفت منطقه مارون به اصفهان فعال است.

کد خبر 246278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =