حفاری چاه های فاز 19 پارس جنوبی به مرز 100 درصد رسید

مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس از پیشرفت 99.44 درصدی حفاری چاه های این فاز خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را به کار می‌بریم تا زمستان امسال یک ترین (ردیف) از گاز فاز 19 به شبکه سراسری متصل شود.

حمیدرضا مسعودی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این‌که مطابق برنامه، امسال قرار است یک ترین از فاز 19 به شبکه سراسری گاز متصل شود، تصریح کرد: هم اکنون پیشرفت کلی پروژه با توجه به این که در ماههای پایانی هستیم به 87.67 درصد رسیده است.

وی پیشرفت بخش خشکی، خط لوله و گوی شناور، کل سکوها و حفاری را به ترتیب 85.81 درصد، 91.77 درصد، 77.66 درصد و 99.44 درصد اعلام کرد. 

مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی در شرکت نفت وگاز پارس گفت: هم اکنون در حال آماده‌سازی مراحل شروع عملیات تست خط لوله 32 اینچ هستیم. 

وی درباره فعالیتهای انجام شده بر روی سکوی 19C و تغییرات انجام شده بر روی سکوی SPD2، افزود: فعالیتها در این زمینه با جدیت در حال انجام است و در حال انجام عملیات اتصال سکوی 19C به SPD2 از طریق اتصال خط لوله هستیم.

مسعودی با اشاره به اتمام حفاری 15حلقه چاه در فاز 19 در سه ماهه ابتدای امسال، افزود: با توجه به این‌که سکوی SPD2 نیز با 6 حلقه چاه به سکوی 19 سی متصل می‌شود، بنابراین تعداد چاههای این فاز به 21 حلقه رسیده است.

به گزارش شانا، سکوی SPD2 یک سکوی اقماری است که تغییرات ایجاد شده بر روی آن شامل تغییر بر روی سکو به لحاظ کنترل و هماهنگی با سکوی 19 سی و اتصال خط لوله بین دو سکوست. ظرفیت تولید گاز سکوی SPD2 حدود ٥٠٠ میلیون فوت مکعب و سکوی 19 سی هم ٥٠٠ میلیون فوت مکعب است. این سکوها در مجموع یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌کنند.

مسعودی با بیان این که با اتمام حفاری 15 حلقه چاه در فاز 19 دیگر نیاز به حفاری چاه در این بخش از میدان گازی پارس جنوبی نیست، گفت:  قرار گرفتن فاز 19 در مرز پارس شمالی ( بلوک قطریها) سبب شده تا فشار مخزن در این بخش از میدان بالا باشد، به نحوی که دیگر نیازی به حفاری چاههای بیشتر نیست و می‌توان با تعداد چاههای کمتر به تولید به میزان دو فاز استاندارد پارس جنوبی دست یافت.  

مجری طرح توسعه فاز 19 میدان گازی پارس جنوبی با بیان این‌که تمام تلاشمان را بکار می‌بریم تا بتوانیم زمستان امسال 500 میلیون فوت مکعب گاز از طریق فاز 19به شبکه سراسری تزریق کنیم، افزود: تلاش می‌کنیم تا بارگیری سکو نیز مطابق برنامه انجام شود. 

به گزارش شانا، پروژه فاز ١٩ در ناحیه  غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار بین پالایشگاههای فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و سایر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف تبدیل می‌‌شود.

طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی در خرداد ما سال ١٣٨٩ توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و با رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

کد خبر 246424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =