مذاکره با سینوپک چین برای تدوین برنامه جامع توسعه فاز دوم میدان یادآوران

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان این‌که تولید نفت از میدان یادآوران در فاز دوم به 180 هزار بشکه در روز خواهد رسید، گفت: در خصوص سرمایه‌گذار نیز هم اکنون مذاکره برای تدوین برنامه جامع توسعه فاز دوم طرح یادآوران با شرکت چینی سینوپک در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالرضا حاجی حسین نژاد درباره فاز نخست طرح یادآوران تصریح کرد: در فاز نخست با حفاری 52 حلقه چاه، تعمیر سه حلقه چاه اکتشافی موجود، احداث واحد بهره‌برداری، نمکزدایی، تقویت فشار گاز و خطوط لوله‌ انتقال نفت و گاز، تولید روزانه 85 هزار بشکه نفت و 4 میلیون مترمکعب گاز محقق می‌شود. 

حاجی حسین نژاد با بیان این‌که هم اکنون برنامه جامع فاز دوم توسعه میدان یادآوران توسط سینوپک ارائه شده است، افزود: در این برنامه دو مرحله‌ای، نخست تولید 85 هزار بشکه‌ای فعلی به 135 هزار بشکه نفت در روز افزایش می‌یابد که این مرحله نیازمند تجهیزات سطح الارضی نیست، زیرا تجهیزات فاز قبلی پاسخگوی آن خواهد بود و در مرحله دوم نیز تولید نفت به 180 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی ادامه داد: در خصوص سرمایه‌گذار نیز هم اکنون مذاکره برای تهیه برنامه جامع توسعه فاز دوم طرح یادآوران با شرکت چینی سینوپک در حال انجام است که این برنامه پس از تهیه، برای بررسی، تایید و تصویب به شرکت ملی نفت ایران ارسال خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان این‌که انتظار می‌رود در برنامه ششم توسعه تولید نفت از منطقه غرب کارون به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسد، گفت:‌ برنامه ششم توسعه توسط شرکت ملی نفت ایران تهیه و پس از تصویب مراجع ذیربط توسط شرکتهای تابعه اجرا خواهد شد.

وی با بیان این‌که میدانهای مشترک غرب کارون برای تولید هرچه سریع‌تر در اولویت توسعه شرکت ملی نفت ایران قرار دارند، افزود: به همین دلیل میدانهای غیر مشترک از اولویت خارج شده‌اند.

به گزارش شانا، براساس برنامه‌ریزی انجام شده میدان یادآوران در سه فاز توسعه می‌یابد که در فاز اول تولید به 85 هزار بشکه در روز می‌رسد که هم‌اکنون تولید زودهنگام 50 هزار بشکه‌ای از این میدان محقق شده است. در فاز دوم  رسیدن به سقف 180 هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف 300 هزار بشکه برنامه‌ریزی شده است. 

میدان نفتی یادآوران در 10 کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و درحدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه بصورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده است که از میدانهای مشترک با کشور عراق است. براساس آخرین مطالعات به عمل آمده و نتایج حاصل از تستهای چاههای توصیفی و مدلهای دینامیک مخزن، میزان نفت درجای میدان براساس محتمل ترین حالت بالغ بر 34 میلیارد بشکه برآور شده است. 

 

کد خبر 246467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =