سواحل مکران قطب جدید صنایع پتروشیمی ایران می شود

سواحل مکران به عنوان میزبان صنایع مختلف از جمله مجتمعهای پتروشیمی و فولادی می تواند به عنوان قطب جدید اقتصادی ایران در آینده مسیر توسعه در جنوب و شرق کشور را هموار کند.

به گزارش خبرنگار شانا، سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان با توجه به ویژگیهای منحصربه‌فرد خود مکانی مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی است و با توجه به وجود منابع گسترده گاز، قابلیت‌های خوبی برای توسعه دارند.

مطالعه برای ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی در سواحل مکران سالها قبل آغاز شده بود که به‌دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها، اقدامی برای اجرایی کردن این مطالعه‌ها انجام نگرفت و در این مسیر چندی پیش اعلام شد که شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در طرح پتروشیمی مکران در چابهار احداث چندین واحد پتروشیمی را برنامه‌ریزی کرده است که این میزان شامل ٤ واحد متانول، ٤ واحد متانول آمونیاک، ٤ واحد اوره آمونیاک و ٢ واحد الفین با زیرمجموعه پلی اتیلن سبک، سنگین، خطی و انواع گلایکل‌ها است.

مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر وجود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی در چابهار بر این اعتقاد هستند که چابهار در آینده قطب جدید صنعت پتروشیمی ایران خواهد شد.بدون تردید اجرایی شدن احداث مجتمع‌های پتروشیمی، نقطه عطفی در اقتصاد منطقه جنوب شرق کشور خواهد بود و افزون بر ایجاد اشتغال مناسب در منطقه، به مطرح شدن چابهار به عنوان یک بندر مهم صنعتی و تجاری بزرگ در ایران کمک شایانی خواهد کرد.

در این میان نکته‌ای که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، درنظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی است و رعایت محیط‌ زیست باید خط قرمز ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی در سواحل منحصربه‌فرد دریای عمان باشد و خوشبختانه در آئین کلنگ زنی این طرح ها که پنجشنبه گذشته با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و نیز وزیر دفاع برگزار شد بر رعایت اصول زیست محیطی برای ساخت مجتمع های پتروشیمی و فولادی در سواحل مکرات تاکید شد.

توجه به زیر ساخت‌های منطقه و رعایت قوانین زیست محیطی می‌تواند توسعه پاک در این منطقه بکر را به همراه آورد و می توان با عزمی ملی از محیط زیست این منطقه بکر صیانت کرد.

 بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده چابهار به عنوان قطب جدید پتروشیمی ایران میزبان مجتمعهای جدید پتروشیمی خواهد بود و بر اساس  برنامه‌ریزی‌های اولیه 30 طرح پایین دستی نیز در این منطقه تعریف شده که با تکمیل زنجیره ارزش، محصولات متنوع و جدیدی وارد سبد محصولات صنعت پتروشیمی خواهد کرد ودر نهایت، توسعه متوازن در بخش‌های بالادست و پایین‌دست تکمیل زنجیره ارزش را به همراه خواهد داشت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره مزیت‌های چابهار، برای حضور صنعت پتروشیمی چندی پیش اظهار کرد: ایرانشهر و چابهار، به‌دلیل نزدیکی به آبهای آزاد دارای اهمیت ویژه‌ای هستند و نزدیکی به بازار مصرف که کشورهای چین و هند بارزترین آنها به شمار می‌روند، یک مزیت منحصربه‌فرد است.

محمد حسن پیوندی افزود: ایرانشهر در مقایسه با مناطقی مانند ماهشهر و عسلویه حدود یک هزار کیلومتر به بازارهای هدف مانند، هند و چین نزدیک است و چابهار نیز یک موقعیت ممتاز در منطقه از نظر صادرات به شمار می‌رود.

کارشناسان اعتقاد دارند که برای توسعه این صنعت باید سالانه پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود که امری بسیار سخت و دشوار است، اما می‌توان جذب سرمایه‌های جدید را با عزمی ملی و با مشارکت فعال‌تر بخش خصوصی و به‌ویژه بانکهای داخلی محقق ساخت.

ایران باتوجه به ذخایر گسترده هیدروکربوری و دارا بودن اتان، متان، پروپان و بوتان و نیز میعانات گازی شرایط بسیار خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی دارد و با کمک وزارت نفت باید خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی را تامین کرد و در این مسیر سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد که دارای خوراک مورد نیاز است.

تحلیلگران انرژی اعتقاد دارند که دسترسی به خوراک و نزدیکی به آب‌های آزاد به‌عنوان دو مزیت منطقه چابهار، می‌تواند زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های متنوع و مرتبط با صنعت پتروشیمی تسهیل کنند و بدون تردید ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه سودآور خواهد بود و می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کرده و سبب رونق و شکوفایی شود.

گفتنی است که شرکت سرمایه‌گذاری ساتا کار اجرای طرح ملی آماده‌سازی شهرک پتروشیمی مکران و دعوت از سرمایه‌گذاران باصلاحیت را برای ساخت واحدهای پتروشیمی و تاسیسات عمومی شهرک، مخازن محصولات و خط لوله اتان بر عهده دارد.

این گزارش می افزاید: قرار است مجتمع بزرگ پتروشیمی چابهار با ١١ میلیارد دلار سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی به بزرگترین مجموع تولید محصولات پتروشیمی در منطقه تبدیل شود که در فاز نخست آن این مجتمع سالانه دو میلیون و ١٠٠ هزار تن محصول پتروشیمی خشک و ٦ میلیون تن محصول پتروشیمی مایع تولید و به بازار هدف در جهان صادر کند.

این مجتمع عظیم پتروشیمی در منطقه چابهار در سه فاز ساخته می شود و طبق زمان بندی های انجام شده فاز نخست این مجتمع در نیمه دوم سال ٩٨ کار خود را آغاز می کند و تمام این مجتمع از سوی بخش خصوصی در زمینی به وسعت یکهزار و ٢٠٠ هکتار  (١٢ میلیون مترمربع) ساخته می شود.

همچنینی بر اساس برآوردهای انجام شده قرار است پس از تکمیل فاز نخست آن سالانه پنج میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از این مجتمع به خارج از کشور صادر شود و با تکمیل سه فاز برای ٢٠ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ٦٠ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود و با تکمیل و آغاز بکار فاز دوم این مجتمع در سال ٩٩ پیش بینی می شود که سالانه ٦ میلیارد دلار محصولات پتروشمی دیگر نیز به خارج از کشور صادر شود و با اتصال شبکه حمل و نقل چند وجهی ریلی، هوایی، دریایی و زمینی و ساخت انبارها و مخازن بزرگ صادرات این محصولات با توجه به موقعیت استراتژیک چابهار در نزدیکی اقیانوس، صادرات این محصولات بیش از پیش تسهیل شود.

از سوی دیگر، با تکمیل فاز سوم مجموع تولید محصولات پتروشیمی در این مجموعه ٢٣ میلیون تن محصول در سال خواهد بود که ٢٠ میلیون تن آن صادر خواهد شد و چابهار از این پس به هاب پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد.

گفتنی است که طبق قرارداد ٨٠٠ میلیارد تومانی که بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت توسعه نگین مکران به امضا رسیده مکان مناسبی به وسعت ٢٠ هکتار در منطقه بندری چابهار برای ساخت مخازن و انبارهای ذخیره در نظر گرفته شده تا محصولات پتروشیمی این مجتمع به بازارهای جهانی صادر شود.

در پایان باید یک بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که ایران با توجه به دارا بودن ذخایر گسترده نفت و گاز، آینده‌ای روشن و چشم‌اندازی موفق خواهد داشت و می‌توان با تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اقتصاد ایران را متحول کرد.امروز صنعت پتروشیمی ایران در حال رقم زدن جهشی تازه است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با تامین مالی طرحها در روند رشد و توسعه این صنعت مشارکت فعالی داشته باشند.

اکنون با پدید آمدت فضای جدید سیاسی و اقتصادی در کشور می توان با جذب سرمایه گذاریهای جدید خارجی همگام با همدلی و تعامل میان تمام متولیان امر مسیر را برای توسعه اقتصادی کشور و رسیدن به هدفهای پیش بینی شده در افق 1404 هموار کرد.

  

سید فواد نبوی


کد خبر 246677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =