معامله میعانات گازی از مرز 500 هزار بشکه عبور کرد

معامله های میعانات گازی در بورس انرژی با عبور از پانصد هزار بشکه توانست رکورد جدیدی را در معامله فرآورده های نفتی در این بورس محقق کند.

مدیرعامل بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: خوشبختانه با حمایتهای وزارت نفت، عرضه فرآورده های نفتی در این بورس در حال افزایش است و دیروز در پایان معامله های میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی، حجم معاملات این کالا در تابلو نفت و گاز بازار فیزیکی این بازار از مرز 500 هزار بشکه عبور کرد و رکوردی قابل توجه را به ثبت رساند.

علی حسینی افزود: معامله میعانات گازی در بورس انرژی ایران با عرضه و فروش میعانات گازی پالایشگاه گاز ایلام توسط شرکت ملی نفت در دیماه سال 1392 آغاز شد و افزون بر میعانات گازی پالایش گاز ایلام، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران، مجتمع گاز پارس جنوبی و پتروشیمی رازی نیز در رینگ داخلی تابلو نفت و گاز بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه می شوند و استقبال خریداران تاکنون مطلوب بوده است.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان این که عرضه میعانات گازی پارس جنوبی به صورت روزانه و با حجم 6475 بشکه در رینگ داخلی بازار فیزیکی انجام می شود گفت: بیشترین حجم معامله این کالا (423 هزار و 810 بشکه) به ارزش حدود 704 میلیارد ریال متعلق به پالایش گاز ایلام است که توسط شرکت ملی نفت ایران عرضه می شود.

وی ادامه داد: در نیمه نخست شهریور ماه، معامله کالاهای نفت، گاز و پتروشیمی با سهم 60 درصدی از ارزش تجمعی معاملات از ابتدای امسال در جایگاه نخست از این حیث قرار دارد و معاملات اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره، اوراق سلف موازی استاندارد برق و سایر حاملهای انرژی نیز به ترتیب با سهم 24، 15 و یک درصدی از ارزش تجمعی در رتبه‌های بعدی از نظر ارزش معاملات قرار دارند.

حسینی اظهار کرد: با توجه به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز مصوبه هیات وزیران مبنی بر عرضه محصولات و کالاهای قابل پذیرش در بورس کالا و بورس انرژی، شرکتها موظف به پذیرش کالاهای قابل عرضه خود در این بازارها هستند، مگر آن دسته کالاهایی که هیئت پذیرش با آنها موافق نباشد.

کد خبر 246908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =