گاز ایران 2 و نیم سال دیگر به عمان می رود

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: گاز ایران تا دو سال و نیم آینده به عمان می رود.

شهریورماه سال 92 و در حاشیه سفر "سلطان قابوس" پادشاه عمان به ایران تفاهمنامه ای میان تهران و مسقط امضا شد که قرار شد گاز طبیعی ایران را با خط لوله ای از زیردریا به این کشور سلطان نشین ارسال کند، تفاهمنامه ای که پایان همان سال و در بحبوبه تحریمها تبدیل به قرارداد شد تا این تصور که گاز ایران زودتر از کشورهای دیگر به این کشور خواهد رفت، قوت گیرد. سفر روز گذشته محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان به این تصورات قوت بخشید.

علیرضا کاملی در مصاحبه ای با شانا درباره صادرات گاز ایران به عمان می گوید:

شرکت تاسیسات دریایی برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان اعلام آمادگی کرده، شرایط واگذاری این پروژه به این شرکت چگونه است؟

در دیدار روز گذشته، یک شرکت با سابقه عمانی که تجربه زیادی در این زمینه دارد نیز اعلام آمادگی کرده است. آنها دراین جلسه درباره توانایی و فعالیتهایشان در زمینه اجرای خط لوله توضیحهایی دادند و خواستار مشارکت در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عمان شدند؛ قرار شد این شرکت عمانی و شرکت تاسیسات دریایی با یکدیگر مذاکره و زمینه های همکاری را با یکدیگر بررسی کنند.

یعنی شرکتهای ایرانی وعمانی برای ساخت این خط لوله با یکدیگر مشارکت می کنند؟

درشرایط حاضر توانایی شرکتها در حال بررسی است؛ زیرا نخستین گام برای اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان پایان مطالعات بخش خشکی و دریایی و تعیین بهترین مسیر برای احداث این خط لوله است در واقع با مشخص شدن بهترین مسیر می توان درباره جزئیات و نحوه اجرای آن مذاکره کرد.

پس از پایان مطالعات بخش دریایی و خشکی این پروژه چه مدت زمان برای ساخت و تحویل پروژه در نظر گرفته شده است؟

حدود پنج ماه برای مطالعه بخش دریایی و 6 ماه برای مطالعه بخش خشکی این پروژه درنظرگرفته شده است که مطالعات آن آغاز شده است؛ همچنین 18 تا 30 ماه برای راه اندازی کامل این خط در نظر گرفته شده است.

یعنی ظرف 2 سال و نیم آینده گاز ایران به عمان می رود؟

هدف این است؛ البته تلاش دو کشور این است که این زمان را کاهش دهند و به کوتاهترین زمان ممکن برسند.

یکی از برنامه های ایران در همکاری با عمان بحث ال ان جی و استفاده از ظرفیت خالی این کشور است، در این زمینه چگونه با یکدیگر همکاری خواهید کرد؟

یکی از دلایل تاکید وزیران نفت دو کشور بر تسریع اجرای صادرات گاز ایران به عمان افزون بر نیاز عمان به گاز ایران همین بحث ال ان جی است؛ هم اکنون حدود 23 درصد از ظرفیت تولید ال ان جی عمان بلااستفاده مانده است، ایران قرار است از این ظرفیت خالی برای بازاریابی و فروش ال ان جی استفاده کند و به ازای آن هزینه حق العملکاری برای تبدیل گاز به ال ان جی را به این کشور پرداخت کند.

آقای مهندس چه تمهیداتی اندیشیده شد تا گاز ایران در صورت تداوم تحریم به این کشور صادر شود؟

همانطور که می دانید قرار داد صادرات گاز ایران به این کشور زمان تحریمها امضا شده است بنابراین در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت، هم اکنون هدف دو کشور این است که در زودترین زمان ممکن خط لوله ساخته و گاز ایران به این کشور منتقل شود.

کد خبر 247255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =