گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در یک نگاه

اواخر سال 84 بود که شرکت ملی گاز ایران طرح انتقال گاز به مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور را تحت عنوان خط انتقال گاز هفتم سراسری در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار شانا، این خط انتقال گاز اهداف چندگانه ای را در خود جای داده که می توان به گازرسانی به نیروگاهها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و احداث خطوط فرعی و شبکه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی در استانهای واقع در طول مسیر بخصوص گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

بدون تردید تحقق این پروژه، توسعه قابل ملاحظه ای در زیرساختهای اقتصادی، صنعتی و ایجاد فرصتهای شغلی فراوان در منطقه وسیعی از کشور به دنبال خواهد داشت.

برهمین اساس، در صورت بهره گیری از خط انتقال گاز یادشده در زمینه صادرات گاز به پاکستان و هند، نقش ایران در تحولات انرژی منطقه و جهان نیز پررنگ تر خواهد شد.

ظرفیت خط انتقال گاز که از پارس جنوبی تامین می شود در مرحله نخست، 60 میلیون مترمکعب در روز برای تامین گاز جنوب استان کرمان، هرمزگان و بخصوص گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده بود.

فاز نخست این طرح بزرگ حدفاصل پارس جنوبی تا ایرانشهر به طول 907 کیلومتر و قطر 56 اینج با فشار عملیاتی یکهزار و 305 پوند بر اینچ مربع، در استانهای بوشهر (45 کیلومتر)، فارس (75 کیلومتر)، هرمزگان (435 کیلومتر)، کرمان (150 کیلومتر)، سیستان و بلوچستان (202 کیلومتر) امتداد دارد و در نهایت به شهرستان ایرانشهر منتهی می شود.

عملیات اجرایی این فاز از سال 85 آغاز و پس از عبور از مناطق سختگذر و حل معضلات و مشکلات پروژه در سال 89 با اعتبار 17 هزار و 300 میلیارد ریال به بهره برداری رسید و امکان تامین گاز واحدهای مسکونی- صنعتی و نیروگاههای شهرستان ایرانشهر و مناطق مجاور آن فراهم شد.

پس از اجرای فاز نخست، احداث فاز دوم خط انتقال گاز هفتم سراسری در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار گرفت و این شرکت در راستای پوشش حداکثری گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده استان سیستان و بلوچستان و تامین کامل گاز مورد نیاز نیروگاهها و صنایع این استان، با استفاده از فرصتهای سرمایه گذاری تعریف شده در بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه سال 93، اقدام به برگزاری مناقصه برای انتخاب سرمایه گذار کرد.

بر همین اساس، هزینه اجرای این طرح حدود 60 هزار میلیارد ریال (حدود 1,825 میلیون دلار) برآورد می شود و هدف از اجرای آن گازرسانی به حدود 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستانهای زاهدان، چابهار، خاش و زابل؛ همچنین گازرسانی به نیروگاههای حرارتی ایرانشهر گازی، ایرانشهر بخاری، زاهدان و چابهار و صنایع موجود در استان سیستان و بلوچستان است.

براساس گزارش مدیریت برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران، نیروگاههای سطح استان سالانه نزدیک به دو میلیارد دلار فرآورده مصرف می کنند که با گازرسانی به این واحدها از مصرف این مقدار سوخت جلوگیری و صرفه جویی قابل توجهی به دست می آید.

مقدار مصرف فرآورده های نفتی در نواحی یادشده به شرح زیر است:

گازرسانی به سیستان و بلوچستان نهایی

از سوی دیگر، احداث 260 کیلومتر خط انتقال گاز 36 اینچ ایرانشهر – زاهدان، ساخت هفت ایستگاه شیر بین راهی، پنج ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه فرستنده و یک ایستگاه فرستنده و گیرنده توپک، یک ایستگاه کنترل فشار و سیستم مخابراتی از جمله ملزومات اجرای طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان است.

هدف از اجرای این پروژه، گازرسانی به نیروگاههای ایرانشهر و زاهدان و صنایع مربوطه، همچنین گازرسانی به مناطق شهری و روستایی منطقه است.

هم اکنون ورقهای این پروژه به وزن 87 هزار و 149 تن خریداری و به داخل کشور حمل شده و بخشی از آن نیز به شرکتهای لوله ساز داخل کشور منتقل و در حال ساخت است.

عملیات اجرایی این پروژه توسط پیمانکار در حال انجام بوده که همه تعهدات فی مابین از تاریخ تنفیذ به برنده مناقصه سرمایه گذاری منتقل خواهد شد.

در مجموع، برای تحقق این پروژه زیرساختهای لازم باید تعریف و احداث شود که این ملزومات شامل خط انتقال گاز 56 اینج ایرانشهر- دوراهی دلگان، احداث خط انتقال گاز 42 اینچ چابهار منشعب از خط اصلی، ساخت خط انتقال گاز 36 اینچ زاهدان- دو راهی زابل و 20 اینچ دو راهی زابل، خط انتقال گاز خاش می شود.

شرکت ملی گاز ایران براساس منابع بند "ق" تبصره دو قانون بودجه سال 93 و دیگر منابع آن در سال 94 تا پایان سال 96 گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار را به پایان می رساند که با تحقق این پروژه و اجرای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در سالهای آینده شاهد افزایش ضریب نفوذ گاز در سطح کشور خواهیم بود.

 

 


.

کد خبر 247500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =