بورس انرژی میزبان 2 رویداد مهم نفتی است

بورس انرژی ایران یکشنبه آینده میزبان دو رویداد مهم در مسیر توسعه و تحول در صنعت نفت ایران خواهد بود.

مدیرعامل بورس انژی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا از عرضه 100 میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد نفت کوره ، بر اساس مجوز شرکت ملی نفت ایران در تاریخ یکشنبه ( دوازدهم مهر ماه) خبر داد و اظهار کرد: از هزار میلیارد تومان مجوز صادر شده تاکنون 200 میلیارد تومان در دو مرحله از سوی شرکتهای تامین سرمایه امین و ملت منتشر شده است که مورد استقبال خریداران قرار گرفت.

علی حسینی افزود: این 100 میلیارد تومان با نرخ بازار گردانی 23 درصد از سوی شرکت تامین سرمایه آرمان عرضه می شود و با همان شرایط مراحل پیشین عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: دارایی پایه اوراق نفت کوره ٣٨٠ سانتی استوک است و اندازه هر قرارداد از این اوراق معادل یک تن نفت کوره است و عرضه به صورت ریالی انجام می شود هر فردی که دارای کد بورسی باشد می تواند از طریق کارگزاریهای مجاز اقدام به خرید اوراق سلف استاندارد نفت کوره کند و علاقه مندان باید کد خود را فعال کرده و از طریق کارگزاران خود اقدام به خرید اوراق کنند.

حسینی اظهار کرد: ارزش هر قرارداد یک میلیون تومان بوده و سود روز شمار آن ٢٣ درصد است که در پایان دوره زمانی قرارداد یکساله، ٢٥ درصد سود تضمینی به دارندگان آن پرداخت می شود، این سود می تواند در صورت افزایش قیمت نفت کوره تا سقف ٢٨ درصد ارتقا یابد.

وی افزود: هیچگونه محدودیتی در خرید این قرارداد توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی وجود ندارد و حجم فروش اوراق با توجه به تجربه مراحل پیشین نشان از پتانسیل بالای اوراق در بازار سرمایه ایران دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، بورس انرژی ایران همچنان میزبان معامله های اوراق سلف استاندارد نفت کوره است و در این مسیر ارزش معامله ها از ابتدای عرضه تا سیزدهم شهریورماه به بیش از ٢٩٠ میلیارد تومان رسیده بود.

بر اساس این گزارش، رقم ٢٧٧٢١٩ قرارداد نیز در این معامله ها به ثبت رسیده است که می تواند نویدبخش افزایش تدریجی معامله این اوراق باشد.

عرضه گازوئیل دربورس  انرژی از یکشنبه

مدیرعامل بورس انرژی با اعلام خبر عرضه گازوئیل از روز یکشنبه در رینگ بین الملل این بورس به خبرنگار شانا گفت: در روز یکشنبه ( دوازدهم مهر ماه) 2 مرحله عرضه این فرآورده انجام خواهد شد، به این ترتیب که هزارتن نفت گاز صادراتی از انبار نفت اصفهان و نیز هزارتن از این فرآورده از انبار نفت ساری برای صادرات به کشور افغانستان مورد معامله قرار خواهد گرفت.

علی حسینی افزود: کالای گازوییل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در جلسه مورخ ٩٤,٠٦.١٦ هیئت پذیرش بورس انرژی ایران به عنوان کالای اصلی در تابلو نفت و گاز بازار فیزیکی جهت عرضه در رینگ داخلی و بین الملل پذیرش شد و  براساس مصوبه هیئت پذیرش مقررشده سالانه دست کم ٢٤٠ میلیون لیتر گازوییل به صورت هفتگی در بورس انرژی عرضه شود.

وی ادامه داد: حداقل خرید جهت کشف نرخ این کالا، ١٠درصد حداقل عرضه بوده و خطای مجاز تحویل این کالا نیز ٥ درصد آخرین محموله قابل تحویل  است و مشخصات هر محموله، شامل محل بارگیری و محل تحویل در قالب اطلاعیه عرضه در مواعد انتشار آن (رینگ داخلی یک روز و رینگ بین الملل سه روز کاری قبل از عرضه) ذکر خواهد شد.

به گزارش شانا، مدیرعامل بورس انرژی پیشتر به خبرنگار شانا گفته بود: بورس انرژی ایران آمادگی دارد تا با همکاری وزارت نفت انواع فرآورده های نفتی را براساس روشهای متنوع عرضه کند.

حسینی افزوده بود: تجربه موفق  فرآورده های مختلف نفتی در بورس انرژی سبب شد تا تحولی نوین را در فروش فرآورده های نفتی شاهد باشیم و این دستاورد با حمایتهای مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت محقق شد و خوشبختانه دیدگاه مثبت ایشان به این بورس، چشم انداز مثبتی را برای آینده این بورس ترسیم کرده است.

وی با بیان این که معاونتهای امور بین الملل، حقوقی و نیز سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران تلاش بسیاری کردند تا این عرضه ها به بهترین شکل انجام شود گفته بود: تعامل و همدلی میان مدیران ارشد صنعت نفت و بورس انرژی، زمینه را برای همکاریهای آتی تسهیل کرده است.

حسینی ادامه داده بود:  تنوع عرضه در سبد محصولات نفتی به عنوان یک راهبرد در اولویت قرار دارد و در این مسیر، این بورس آمادگی کامل دارد تا فرآورده‌های جدید نفتی و پتروشیمیایی را مورد پذیرش قرار دهد، ضمن این‌که از نظر زیرساختهای مورد نیاز هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 247722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =