جذب اعتبار اسنادی ارزی 220 میلیون یورویی در پتروشیمی ایلام

مدیرعامل پتروشیمی ایلام با اعلام فعال شدن اعتبار اسنادی ارزی 220 میلیون یورویی در این طرح گفت: این پتروشیمی در مسیر توسعه قرار گرفته و خود را برای تبدیل به قطب صنعتی غرب کشور در سالهای آینده آماده می کند.

فرهاد دانشی ممقانی در گفتگو با خبرنگار شانا، با با بیان این که تبدیل پتروشیمی ایلام به قطب صنعتی غرب کشور هدف اصلی این پروژه است، گفت:
برای رسیدن به هدف استراتژی کلی براساس اقداماتی همچون پایان پروژه های نیمه تمام واحدهای الفین و سولفورزدایی جهت تکمیل چرخه تولید، احداث پروژه های توسعه‏ ای جدید شامل واحدهایPP (پلی پروپیلن)، HDPE (پلی اتیلن سنگین دوم) و (BD3 -11 و بوتادین 3) جهت افزایش سودآوری شرکت از طریق افزایش مقدار و ارزش محصولات تولیدی و همچنین ایجاد فرصتهای جدید شغلی در منطقه و تربیت و آموزش نیروی انسانی لازم برای مدیریت و راهبری مجموعه تدوین شده است.

وی افزود: در این راستا، شرکت پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور باوجود حجم بالای منابع گازی استان و پتانسیل موجود برای تبدیل به قطب صنعتی غرب کشور،متاسفانه به دلیل مشکلات متعدد در طول سالهای گذشته و  تلاش همه جانبه انجام پذیرفته در سالهای قبل، نتوانسته است به اهداف خود در مدت زمان تعیین شده دست یابد و چرخه تولید این مجتمع تاکنون تکمیل نشده  است.

تکمیل شدن واحدهای بالا دستی سولفورزدایی و الفین در اولویت

مدیرعامل پتروشیمی ایلام گفت: از زمانی که مسئولیت مدیریت این شرکت به ما محول شده با حمایت همه جانبه مسئولان استان و  سهامداران و هیئت مدیره شرکت همه تلاش خود و همکارانم را در تکمیل هرچه سریعتر چرخه تولید و جلوگیری از اتلاف بیش از پیش منابع ملی در استان به کار گرفته ایم و در صددیم با تکیه بر توانمندیهای داخلی و بهره‏ گیری از همه پتانسیل‏های موجود و با همدلی و همفکری و ایجاد هم‏افزایی لازم در مجموعه،هر چه سریعتر چرخه تولید با تکمیل شدن واحدهای بالا دستی سولفورزدایی والفین در این مجتمع کامل شود.

ممقانی اظهار کرد: همانگونه که می دانید پس از انتقال این مجتمع به مجموعه شرکتهای تحت مدیریت هلدینگ خلیج فارس فعالیت و شرائط این مجتمع به گونه ‏ای کاملاً محسوس تغییر کرده است و با ایجاد انضباط کاری و مالی موفق شده ‏ایم با برنامه ‏ریزی لازم برای تولید مستمر و کیفی و همچنین در بخش پروژه های در دست اجرا نیز با حل مشکلات و تجهیز منابع و نیروهای لازم، روند کاری مناسبی را در جهت سرعت بخشیدن به فعالیتهای این بخش ایجاد کرده ایم.

وی گفت: با بررسیهای به عمل آمده و گزارشهای کارشناسی همکاران پر تلاشم نسبت به پایش سیستم تولید شرکت و شناسایی نقاط ضعف سیستمهای تولید در مسیر عیب‏یابی و ترمیم این اشکالات به منظور تداوم تولید و جلوگیری از استهلاک بیش از پیش این سیستم‏ها قدم برداشته‏ ایم به نحوی که تکمیل نواقصات باقیمانده از واحدهای یوتیلیتی و راه‏ اندازی بخش‏هایی که راه‏ اندازی نشده بود، در دستور کار قرار گرفت و بخش عمده ای از آن انجام پذیرفت و یا در حال انجام است.

افزایش 50 درصدی تولید

مدیرعامل پتروشیمی ایلام تصریح کرد: همچنین با انجام تعمیرات اساسی و خرید قطعات یدکی مورد نیاز در جهت جلوگیری از وقفه در تولید اقدام شده است و هم اکنون با گذشت قریب 7 ماه از زمان شروع این فعالیتها، علاوه بر تداوم و استمرار تولید، میزان تولید شرکت نسبت به دوره مشابه در سال قبل به میزان 50  درصد افزایش داشته و امیدوارم در صورت همکاری شرکتهای تولیدکننده اتیلن و افزایش اتیلن دریافتی از طریق خط لوله اتیلن غرب امکان تولید با ظرفیت 100درصد نیز مهیا شود.

ممقانی تصریح کرد: با توجه به تکمیل نشدن واحدهای گوگردزدایی و الفین شرکت در طول مدت زمان طولانی از شروع پروژه ها همه مساعی خود را در جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام به کار بسته ایم و در این بخشها نیز پیشرفتهای محسوسی داشته ایم به نحوی که در ابتدای امر به دلیل اعتصابات کارگری، اعمال نشدن مدیریت لازم در بخش پیمانکاران، مشکلات مربوط به تامین متریال و نقشه‏ های مهندسی و نبود انگیزه لازم در تکمیل پروژه مواجه شدیم که با برنامه‏ ریزی و تلاش شبانه‏ روزی همکاران زحمت‏کش شرکت نسبت به انجام مذاکرات شبانه روزی با پیمانکاران و پرداخت مطالبات معوقه این عزیزان که به عنوان بازوان کارفرما در تکمیل پروژه محسوب می شوند خوشبختانه راهبری عملیات اجرایی با آهنگ مطلوبی شروع شد.

وی گفت: در بخش خرید تجهیزات مورد نیاز نیز نسبت به برنامه ریزی خرید اقدام و در این مدت، سفارش خریدهای مهم و زمانبر از جمله سیستم کنترل، اقلام سیستم لوله کشی، تابلوهای برق فشار متوسط و ضعیف، کابلهای برق و ابزار دقیق،پکیجهای BOG و... صادر و قراردادهای ساخت منعقد شد و همچنین پیگیری سفارشهای ساخت تجهیزات شامل مبدلهای حرارتی/ سیستم حفاظت کاتدی/سیستم ارتینگ/استراکچر فلزی و......انجام پذیرفت.

رکورد شکنی در تولید مبدلهای حرارتی در ایلام

مدیرعامل پتروشیمی ایلام یکی از مهمترین کارهایی را که در 7 ماه گذشته انجام پذیرفته، ساخت و ارسال 64 مبدل حرارتی به سایت خواند که در نوع خود کم نظیر است و گفت: کل مبدلهای حرارتی واحد الفین 83 عدد است که با توجه به برنامه زمانبندی انجام شده 23 مبدل باقیمانده نیز حداکثر تا پایان آذرماه به سایت تحویل خواهد شد. با تحقق این امر 83 مبدل با وزن کلی بالغ بر 2200 تن فقط در 10 ماه با توان داخلی ساخته شده است که در پروژه های کشور شاید بی ‏سابقه باشد.

ممقانی افزود: از جمله کارهای انجام شده در پروژه این بوده که همه تجهیزات و کالاهایی که در گمرک در حال متروکه شدن بودند به سرعت ترخیص و به سایت حمل شد ودرحال حاضر کالایی برای ترخیص در گمرک نداریم.

پیشرفت 68 درصدی پتروشیمی ایلام

ممقانی اظهار کرد: تغییر ساختار اجرایی و تعویض پیمانکار و انتخاب پیمانکار جدید به صورت EPCC با قرارداد 20 ماهه در پروژه SRU نیز از دیگر اقدامات انجام شده است، به طور کلی وضع پیشرفت پروژه از ابتدا تاکنون 68 درصد و در شش ماه گذشته قریب 6.5 درصد بوده است که جا دارد از همکاران پر تلاشم در بخش پیمانکاری و کارفرمایی تشکر ویژه داشته باشم. پیشرفت پروژه در بخشهای مختلف آن به شرح جدول زیر  است.

 

بخش

درصد پیشرفت

توضیحات

مهندسی

‏92%

بعلت تحریم،شرکت S&W ( Stone & Webster) از ادامه همکاری خودداری کرده است و با شرکتهای داخلی مهندسی تفصیلی در حال انجام هستند.

تدارکات

81‏%

عمده سفارشات مهم ودارای زمان تحویل طولانی انجام پذیرفته است.

نصب و ساختمان

55%

با افزایش نیرو با باز شدن جبهه های کاری، پیشرفت کار رو به رشد است.


مدیرعامل پتروشیمی ایلام گفت:  اعتبار اسنادی ارزی 220 میلیون یورویی شرکت متاسفانه به دلیل پیگیری نامناسب در سالهای گذشته، در ابتدای ورود بنده به شرکت در ماه پایانی مدت اعتبار خود و در حال ابطال شدن بود که به لطف خداوند و با تلاش بی وقفه همکارانم این مهم در کمترین زمان ممکن نهایی و علاوه بر جلوگیری از ابطال این اعتبار، ابلاغ اعتبار به ذینفعان نیز صورت پذیرفت که هم اکنون در حال سیر روال بانکی خود است و ان شاالله تا اواسط مهرماه پیش پرداخت آن به مبلغ 55 میلیون یورو جهت خرید تجهیزات به فروشندگان پرداخت و عملیات خرید نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت.

آموزش و استفاده از نیروی بومی در پتروشیمی ایلام

ممقانی گفت: در بعد منابع انسانی نیز به دلیل نبود و یا اجرایی نکردن آیین نامه‏ ها، مقررات اداری و مالی و آموزشی متاسفانه از نیروی انسانی و توانمندیهای موجود به صورت بهینه استفاده نشده بود که با برنامه‏ ریزی و تدوین مقررات اداری و مالی در حال ساماندهی و آموزش پرسنل جوان و مستعد شرکت هستیم و با حضور برخی مدیران باتجربه در صنعت پتروشیمی در کنار نیروی جوانی این عزیزان در حال برنامه‏ ریزی جهت تعلیم و تربیت مدیران بومی صنعت نفت از بین همین جوانان با استعداد شرکت بوده و اطمینان دارم طی چندسال آتی استان ایلام با وجود این استعدادها از حضور پرسنل متخصص غیربومی خودکفا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد انگیزه در پرسنل و پیمانکاران با پرداخت مطالبات معوقه، ایجاد مزایای انگیزشی و تلاش در استقرار نظم مالی و اداری و انضباط سازمانی و ساماندهی پیمانکاران مجتمع با برگزاری مناقصات کاملاً شفاف از جمله موارد انجام شده در ماههای گذشته است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام ادامه داد: به طور کلی در مورد نیروی انسانی در حال حاضر 536 نفر به طور مستقیم به عنوان پرسنل شرکت در پتروشیمی ایلام مشغول به کار هستند که از این تعداد 467 نفر بومی استان و 69 نفر بومی استانهای مجاور ایلام و دیگر استانها هستند‎‌‍‏، نیروهای پیمانکاری شاغل در پتروشیمی ایلام در بخش خدماتی و تولیدی 428 نفر و در بخش اجرای پروژه 900 نفر هستند.

افزایش تعداد نیروی کار در پروژه ایلام

ممقانی با اشاره به این که تعداد نیروهای مشغول در پیمانکاریهای اجرایی پروژه نسبت به 6 ماه گذشته به دو برابر افزایش یافته و این امر نشانگر باز شدن جبهه های کاری جهت تسریع در تکمیل پروژه است، گفت: در پایان بر خود وظیفه می دانم از همه عزیزانی که ما را در این راه پرفراز و نشیب همواره راهنمایی و مساعدت می کنند، تشکر ویژه داشته باشم و امیدوارم با راه اندازی فاز دوم شرکت و افزایش راندمان تولید در آینده نه چندان دور قدردان زحمات این عزیزان و مردم شهید پرور ایلام باشیم.

کد خبر 247754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =