ایران با قدرت به بازارهای جهانی نفت بر می گردد

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: عربستان، عراق و سایر کشورهای صادرکننده نفت باید جایگاه ایران را در بازارهای جهانی نفت خام محترم بشمارند.

منصور معظمی در گفتگو با خبرنگار شانا درباره این که مهمترین برنامه وزارت نفت برای بازگشت نفت ایران به بازارهای بین المللی چیست و آیا کشورهایی مثل عربستان و عراق به راحتی اجازه این بازگشت را خواهند داد، گفت: نفت خام ایران مشتریان خود را دارد. علت اصلی کاهش صادرات نفت خام ایران محدودیتهایی بود که بواسطه تحریمهای بین المللی اعمال می شد و به محض برداشته شدن این تحریمها تمام تلاش خود را برای افزایش فروش نفت ایران انجام می دهیم و منتظر نمی مانیم.

وی افزود: عربستان، عراق و سایر کشورهای صادرکننده نفت خام بایستی جایگاه ایران را در بازارهای جهانی نفت خام محترم بشمارند. حذف سهمیه بندی اوپک که متاسفانه در دولت گذشته اعمال شده روشی غلط بود ولی با این وجود ایران جایگاه خود را دارد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره تولید نفت در دولت یازدهم، به آغاز تحریمها از سال 91 و به اوج رسیدن آن در سال 92 اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای روحانی در مردادماه 92 دولت را تحویل گرفت تاثیر تحریمها به اوج رسید اما با وجود صادرات نفت ایران از ابتدای استقرار دولت یازدهم تا پنج ماهه نخست امسال حدود 15 درصد افزایش یافته است.

معظمی با تاکید بر این که افزایش صادرات نفت ایران با تمرکز صادرات در شرکت ملی نفت ایران اتفاق افتاده است، تصریح کرد: با تمرکز صادرات در شرکت ملی نفت ایران و شفاف سازی در معاملات نفت خام و میعانات از واسطه گری جلوگیری شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با این توضیحات درباره این که بعضی معتقدند تولید نفت در دولت یازدهم با کاهش همراه شده آیا آن را تایید می کنید، گفت: آمار و ارقام چنین چیزی را نمی گوید و افزیش داشته است؛ ضمن این که در این زمینه باید محدودیتهای دولت یازدهم نسبت به دولت دهم در تولید و صادرات در نظر گرفته شود و بعد آمار و ارقام با یکدیگر مقایسه شود.

کد خبر 247766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =