ایران برای حضور در بازار گاز اروپا سناریوهای مختلفی را دنبال می کند

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان، سناریوهای متعددی برای صادرات و افزایش حضور در تجارت جهانی گاز در نظر دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در گفتگو با خبرنگار شانا درباره افزایش حضور ایران در تجارت جهانی گاز اظهار کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده، نظریه های متعددی برای حضور ایران در تجارت جهانی گاز در نظر گرفته شده است.

حمیدرضا عراقی با بیان این که مقرون به صرفه بودن صادرات گاز به کشورهای همسایه از جمله برنامه ریزیها بشمار می آید، افزود: پس از توافق ایران و 1+5، علاوه بر صادرات گاز به کشورهای همسایه، امکان صادرات گاز به اروپا از طریق ترکیه وجود دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، از سوی دیگر کارشناسان معتقدند برای حضور در بازارهای جهانی در دوردست، باید گاز را به ال ان جی تبدیل کنیم و در این صورت صادرات گاز به اروپا مقرون به صرفه خواهد بود.

عراقی با بیان این که ایران با دارا بودن بزرگترین ذخایر گازی جهان این استعداد را دارد که گاز خود را به دیگر کشورها صادر کند، تصریح کرد: با اجرای طرحهای بهینه سازی، امکان صرفه جویی روزانه 50 میلیون مترمکعب در مصرف گاز و افزایش ظرفیت صادرات گاز وجود دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که امکان صادرات گاز از طریق ترکمنستان و آذربایجان نیز وجود دارد، تاکید کرد: برای حضور پررنگ تر در بازار جهانی گاز، سناریوهای متعددی را پیگیری می کنیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران نیز پیشتر به خبرنگار شانا گفته بود: راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی تا چهارسال آینده علاوه بر پوشش ١٠٠ درصدی شبکه داخلی کشور، امکان صادرات روزانه ٢٠٠ میلیون مترمکعب گاز را فراهم می کند.

به گفته عزیزا... رمضانی، اروپاییها به دنبال تنوع منابع تامین انرژی قاره سبز هستند و ایران نیز با توسعه فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت مناسبی برای افزایش صادرات گاز پیدا خواهد کرد و از هشت مسیر می تواند به شبکه گاز اروپا متصل شود.

به گزارش شانا، مطالعات پارلمان اروپا بیانگر این است که ایران پتانسیل صادرات سالانه ٢٥ تا ٣٠ میلیارد مترمکعب گاز از طریق هشت مسیر را به اروپا دارد.

کد خبر 247771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =