6 دستاورد و فرآیند جدید مرکز تحقیقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت

مرکز تحقیقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت با حضور در هشتمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو تهران، 6 دستاورد و فرآیند‌های مربوط به حوزه نانو را که حاصل تلاش یکساله بخشهای مختلف این مرکز است، ارائه خواهد کرد.

به گزارش شانا، علیمراد رشیدی، رئیس مرکز تحقیقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌که این مرکز با هدف استفاده از فناوری نانو برای رفع نیاز‌های تحقیقاتی صنعت نفت و دستیابی به دانش فنی ساخت تولید نانومواد و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز صنایع نفت،‌ گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند، گفت: در این نمایشگاه، پژوهشگاه تصمیم دارد برخی دستاوردهای خود را نظیر نانو افزایه‌های گل حفاری به منظور بهبود خواص روانکاری، انتقال حرارت و جلوگیری از تورم شیل و نانو عایق در مقیاس پایلوت معرفی کند.

وی نانو بازدارنده خوردگی در مقیاس صنعتی، تولید نیمه صنعتی گرافن، فرآیند بازیافت بخار هیدروکربن‌ها و فرآیند ذخیره‌سازی گاز طبیعی را از دیگر دستاوردها و فرآیندهای مرکز تحقیقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت دانست که قرار است در هشتمین نمایشگاه فناوری نانو ارائه شوند.

رئیس مرکز تحقیقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این‌که توسعه فناوری نانو از ماموریتهای این مرکز محسوب می‌شود، افزود: تحقیقات در زمینه اولویت‌بندی و تهیه مواد نانو ساختار مورد نیاز صنعت نفت و سنجش نانومتری و شبیه‌سازی مولکولی نانو از دیگر اهداف این مرکز علمی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به‌این‌که این مرکز در یک ساز و کار نظام‌مند، نیاز‌های صنعت نفت و صنایع وابسته به فناوری نانو را شناسایی و در قالب طرحهای پژوهش و فناوری ارائه می کند، اظهار کرد: مرکز تحقیقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده بهینه از فناوریهای موجود، مانند همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور، تا مرحله انتقال دستاوردها، در قالب واگذاری دانش فنی به شرکتهای دانش بنیان و در نهایت بهره‌وری عملیاتی در صنایع نفت فعالیتهای منسجم خود را انجام می‌دهد.

رشیدی با اشاره به همکاریهای فناورانه این مرکز با 4 شرکت اصلی وزارت نفت گفت: فعالیتهایی نظیر کاربرد فناوری نانو در مخازن هوشمند، فناوری ذخیره‌سازی گاز در نانو جاذبها، ‌کاربرد فناوری نانو در ذخیره سازی گاز و فرآیندهای پتروشیمیایی نمونه‌هایی از طرحهای این مرکز با شرکتهای تابعه وزارت نفت است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، 5 محصول تجاری شده شرکت دانش بنیان پژوهشگاه صنعت نفت با عنوان نفزا نیز در هشتمین جشنواره و نمایشگاه نانو در نمایشگاه بین‌‌المللی تهران عرضه می‌شوند.

یادآور می شود: هشتمین نمایشگاه فناوری نانو 13 تا 16 مهر ماه امسال در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران، سالن خلیج فارس برگزار خواهد شد.

کد خبر 247869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =