احداث خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران تا 3 سال آینده

وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان پیش بینی کرد که پروژه احداث خط سوم انتقال برق دو مداره 400 کیلو ولتی میان ایران و ارمنستان در سال 2018 میلادی به پایان می رسد.

یرواند زاخاریان، وزیر انرژی ارمنستان بعد از ظهر امروز (یکشنبه، 12 مهرماه) پس از دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در ساختمان مرکزی وزارت نفت به خبرنگار شانا گفت: امیدواریم که بتوانیم از ظرفیت خط لوله صادارتی گاز ایران- ارمنستان و خطوط کنونی انتقال برق ایران به ارمنستان و خط سوم انتقال برق که قرار است احداث شود، به طور کامل بهره بگیریم.

 ایران و ارمنستان سال 2004 میلادی (1383 شمسی) یک قرارداد تهاتر گاز و برق امضا کردند، مدت این قرارداد 20 ساله است.

زاخاریان عنوان کرد: در دیدار امروز با وزیر نفت ایران تصمیم گرفتیم، حجم تهاتر برق و گاز میان ایران و ارمنستان را در سال 2018  با توجه به تکمیل شدن خط سوم انتقال برق مورد بررسی قرار دهیم.

دو خط فعلی انتقال برق میان دو کشور انتقال ٣٠٠ مگاوات ظرفیت دارد و بیش از این نمی‌توان از آن در مبادله برق میان دو کشور استفاده کرد.

به گزارش شانا، ارمنستان از اواسط سال 2009 واردات گاز از ایران را آغاز کرده است.

ارمنستان سالانه حدود دو میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از طریق خاک گرجستان دریافت می کند. در همین حال گرجستان ١٠ درصد از حجم ترانزیت گاز شرکت گازوپرم روسیه را به ارمنستان به وسیله خط لوله گازی نورث-ساوث به عنوان تعرفه ترانزیت دریافت می کند.

شرکت آرمروسگازپروم تنها شرکتی است که واردات و توزیع گاز طبیعی از روسیه به ارمنستان را از مسیر گرجستان انجام می دهد. این شرکت در سال ١٩٩٧ تاسیس شد و شرکت روسی گازپروم ٨٠ درصد و دولت ارمنستان ٢٠ درصد سهام آن را در اختیار دارند.

ارمنستان ذخایر هیدروکربنی اندکی دارد و برای تامین انرژی مورد نیاز خود، به واردات سوخت و یک نیروگاه هسته ای که در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده، وابسته است.

با توجه به اختلافهای سیاسی با آذربایجان، همسایه نفتخیز شرقی و ترکیه، همسایه غربی ارمنستان، ایروان نیازهای انرژی خود را از ایران و گرجستان تامین می کند.

وزیر انرژی ارمنستان گفت: احداث خط سوم انتقال برق میان ایران و ارمنستان سبب می شود که حجم مبادلات کنونی میان دو تهران و ایروان به پنج برابر سطح کنونی افزایش یابد.

قرارداد احداث خط لوله سوم انتقال برق دو مداره 400 کیلو ولتی میان ایران و ارمنستان میان بانک توسعه صادرات ایران و شرکت هایون ارمنستان امضا شد.

براساس این قرارداد بانک توسعه صادرات ایران ٨٣ میلیون یورو از ١٠٧ میلیون و ٩٠٠ هزار یورو هزینه احداث این خط را برعهده می‌گیرد تا این پروژه طی ١٨ ماه آینده برای تبادل برق میان ایران و ارمنستان به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 247874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =