استاندارد خودروهای سبک بازنگری شد

رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از تدوین و بازنگری استاندارد خودروهای سبک کشور براساس قوانین اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: این استاندارد از ابتدای دیماه 94 در سه دوره زمانی اجرایی و هر دو سال یک بار سختگیرانه تر می شود.

مریم مهدی نژاد پس از جلسه نهایی تدوین و بازنگری معیار مصرف سوخت خودروهای سبک (موضوع ماده ١١ قانون ١٧٧٠) که صبح امروز (دوشنبه 13 مهرماه) تشکیل شد، در گفتگو با خبرنگار شانا درباره مهمترین محور این جلسه گفت: استاندارد جدید خودروهای سبک کشور با اکثریت آرا تصویب شد.

وی با اشاره به این که استاندارد جدید خودروهای سبک (سواری و تجاری) براساس انتشار میزان دی اکسیدکربن و براساس پارامتر جرم حین حرکت خودرو تدوین شده است، افزود: استاندارد جدید براساس قوانین اتحادیه اروپا تنظیم و سختگیرانه شده است.

رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که این استاندارد در سه دوره زمانی و هر دو سال یک بار اجرایی می شود، تصریح کرد: متوسط معیار انتشار دی اکسیدکربن برای خودروهای سبک برای دوره نخست، 163 گرم بر کیلومتر، دوره دوم، 150.4 گرم بر کیلومتر و دوره سوم، 130 گرم بر کیلومتر در نظر گرفته شده است.

مهدی نژاد یادآور شد: متوسط معیار انتشار دی اکسیدکربن در اتحادیه اروپا هم اکنون 130 گرم بر کیلومتر است و براساس برنامه ریزی انجام شده، امیدواریم در سال 98 به استاندارد اروپا رسیده باشیم.

وی با اشاره به این که اتحادیه اروپا میزان انتشار دی اکسیدکربن را برای سال 2020، 95 گرم بر کیلومتر پیش بینی کرده است، گفت: واقعیت این است که رسیدن به این هدف از نظر فناوری بسیار سخت است که لازمه آن رسیدن به تنوع سبد سوخت است و مهمترین راه حل، ورود خودروهای الکترونیکی است.

استاندارد مصرف سوخت خودروهای تجاری هر دو سال یک بار سختگیرانه تر می شود

رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت در مورد استاندارد مصرف سوخت خودروهای تجاری نیز گفت: استاندارد جدید مصرف سوخت خودروهای سبک تجاری نیز در سه دوره زمانی و هر دو سال یک بار اجرا و سختگیرانه تر می شود.

به گفته وی، متوسط میانگین انتشار دی اکسیدکربن خودروهای سبک تجاری در استاندارد جدید، در دوره نخست 196 گرم بر کیلومتر، سال دوم 186 گرم برکیلومتر و دوره سوم به 175 گرم بر کیلومتر در نظر گرفته شده است.

مهدی نژاد اظهار کرد: اتحادیه اروپا متوسط انتشار دی اکسیدکربن خودروهای سبک تجاری را تا سال 2020، 175 گرم برکیلومتر در نظر گرفته است که از سال 2021 این میزان به 147 گرم بر کیلومتر خواهد رسید.

رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت با اشاره به این که اجرای استاندارد جدید مصرف سوخت برای خودروهای داخلی و وارداتی یکسان است، افزود: دامنه کاربرد این استاندارد شامل خودروهای سبک سواری و تجاری با سوخت بنزین، نفت گاز، سی ان جی و ال پی جی است.

وی یادآور شد: خودروهای دوگانه سوز برای کسب رتبه مورد نیاز ملزم به رعایت استاندارد در دو وضع بنزین و سی ان جی هستند.

مهدی نژاد گفت: استاندارد جدید مصرف سوخت خودروهای سبک به سازمان ملی استاندارد فرستاده خواهد شد.

شایان ذکر است: این جلسه با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار شد.

به گزارش شانا، براساس ماده 11 قانون 1770، تدوین استاندارد تجهیزات انرژی بر فسیلی، برعهده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت و اجرای آن از وظایف سازمان ملی استاندارد است.

کد خبر 247934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =