پیش بینی اوپک از رشد اقتصاد جهانی یک درصد کاهش یافت

اوپک در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی برای سال آینده را 3.4 درصد پیش بینی کرده است که نسبت به پیش بینی قبلی این سازمان یک درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، تحولات ماههای اخیر اقتصاد جهانی به ویژه در اقتصادهای نوظهور سبب شده تا پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی برای سال 2015 و 2016 یک درصد کاهش یابد.

به نظر می‌رسد کاهش رشد اقتصادی چین بیشتر از آن چیزی است که پیش‌بینی شده بود. رکود برزیل و روسیه نیز بسیار عمیق‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه بوده است.

پیش‌بینی‌ های صورت گرفته بیانگر این هستند که روند کاهش رشد اقتصادی چین در سال آینده میلادی همچنان تداوم خواهد داشت و رشد اقتصادی این کشور از 6.8 درصد در سال جاری میلادی به 6.4 درصد در سال 2016 کاهش خواهد یافت.

برخلاف چین، رشد اقتصادی هند طبق این برآوردهای صورت گرفته از 7.4 درصد در سال 2015 به 7.6 درصد ارتقاء خواهد یافت. علاوه بر این و با وجود مشکلات فراوان اقتصادی در روسیه، انتظار می‌رود که روسیه در سال آینده میلادی از رکود جاری حاکم در این کشورها رهایی یابند.

 اما پیش‌بینی‌های ماه سپتامبر دبیرخانه اوپک نشان‌دهنده تداوم رکود در برزیل برای سال 2016 هستند.

در مجموع مهمترین عوامل مثبت رشد اقتصادی برای سال 2016 تداوم بهبود اقتصادی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و تا حدودی هند است. اما در مجموع به نظر می‌رسد که همچنان ریسک‌های منفی وزن بیشتری را نسبت به عوامل مثبت داشته باشند.

 از جمله مهمترین ریسک‌های منفی که باید مورد توجه قرار گیرد کاهش گشتاور رشد اقتصادی در چین و تعمیق رکود در برزیل و روسیه است. اما در کنار این عوامل منفی، حجم بسیار زیاد بدهی‌های دولتی در حوزه اروپا واحتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا نیز همچنان بر دوش اقتصاد جهانی سنگینی می‌کند؛ علاوه بر این باید منتظر ماند تا توان ژاپن برای بازیافت رشد اقتصادی و متوازن سازی بودجه دولتی را دید.

دبیرخانه اوپک در گزارش ماه سپتامبر خود پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی برای سال 2015 و 2016 را یک درصد بازنگری کاهشی کرده است. بر این اساس رشد اقتصادی جهانی در سال 2015 و 2016 به ترتیب 3.1 و 3.4 درصد پیش‌بینی شده است.

به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، رقم رشد 3.1 درصدی برای رشد اقتصادی سال 2015 نشان‌دهنده کاهش رشد اقتصادی جهان در مقایسه با سال 2014 است که بر خلاف پیش‌بینی‌های کلیه مراجع معتبر و پیش‌بینی‌های ماه‌های قبل دبیرخانه اوپک است. البته باید منتظر ماند تا پیش‌بینی‌های ماه اکتبر صندوق‌بین‌المللی پول نیز منتشر شود که به احتمال فراوان به رقم پیش‌بینی‌ دبیرخانه اوپک بسیار نزدیک خواهد بود.

در گزارش ماه سپتامبر دبیرخانه اوپک پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی کشورها نیز مورد بازنگری منفی قرار گرفته است. کشورهای برزیل، ژاپن، روسیه، هند و چین به ترتیب شاهد 7/0، 4/0، 2/0، 1/0 و 1/0 درصد کاهش پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی برای سال 2015 نسبت به ماه قبل بوده‌اند.

پیش‌بینی رشد اقتصادی برای سال 2016 نیز همانند پیش‌بینی سال 2015 مورد بازنگری منفی قرار گرفته و پیش‌بینی شده که رشد اقتصادی سال 2016 به 3.4 درصد برسد. مهمترین بازنگری‌های منفی صورت گرفته برای سال 2016 مربوط به اقتصادهای نوظهور برزیل، روسیه، هند و چین بوده است.

طبق گزارش موسسه مارکیت، شاخص مدیران خرید کارخانه‌ای جهانی در ماه اوت در سطح 50 بود که نسبت به سطح ماه قبل یک واحد کاهش را نشان می‌دهد. این رقم در طی 23 ماه گذشته کمترین مقدار گزارش شده است. شاخص مدیران خرید کارخانه‌ای برای بازارهای نوظهور نیز در ماه اوت در سطح 50 واحد بود که نسبت به ماه قبل با 0.7 واحد کاهش را نشان می‌دهد. نکته اساسی در این خصوص تداوم روند کاهش این شاخص در ماههای اخیر است.

کد خبر 248004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =