برنامه مفصلی برای رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی تهیه شده است

سخنگوی دولت گفت: برای رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی برنامه مفصلی تهیه شده و برنامه کوتاه مدت رشد اقتصادی و وظایف دستگاهها نیز تدوین شده است.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه 14 مهرماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره جلسه آینده مجلس در خصوص تصویب برجام گفت: مجلس با یک تصمیم تاریخی، زمینه رفع تحریمهای ظالمانه اقتصادی را که باعث مشکلات فراوانی در کشور شده است فراهم کند.

وی در ادامه به نامه چهار وزیر به رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: این نامه، متنی دارد و پیامی هم می‌تواند داشته باشد، آنچه از این نامه در فضای رسانه‌ای مطرح شد، روی چند موضوع متمرکز بود، نخست این که چهار وزیر دولت اعلام نگرانی درباره تبدیل رکود اقتصادی به یک بحران کردند، نکته دوم، این است که برخی گفتند اساسا همکاران دولت دسترسی به رئیس جمهوری ندارند که بتوانند مطالب خود را در جلسه با او در میان بگذارند و مجبور شدند سخنان خود را مکتوب کنند، نکته دیگر این که اساسا دولت برای شرائط خاص اقتصادی، برنامه‌ای در اختیار ندارد و این جای نگرانی است.

نوبخت ادامه داد: اگر گمانه زنی‌ها را کنار بگذاریم و واقعیت دولت و ارتباط تیم اقتصادی دولت با یکدیگر و چگونگی فعالیت ستاد اقتصادی دولت را ببینیم، افکار عمومی هم نسبت به این نامه، روشن می‌شود، البته می‌توانیم از پاسخگویی به منتقدان اجتناب و قبول کنیم فلسفه وجودی مخالف، همین مخالفتهاست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: واقعیت این است که این نامه به مسئله کلیت اقتصاد ایران معطوف نیست، بلکه صرفا در ارتباط با بازار سرمایه و بورس است، اگر نامه را به دقت بخوانیم، می‌بینیم همه بندها و استدلالها مربوط به بازار سرمایه است، همکارانی که این نامه را امضا کردند به نوعی به بازار سرمایه مرتبط هستند.

وی با اشاره به مطالبه رئیس جمهوری از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: رئیس جمهوری همواره بیان می‌کند سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید برنامه‌های متعددی برای همه شرائط ادامه تحریم، لغو تحریمها و تداوم شرائط فعلی داشته باشد.

نوبخت با ارائه گزارشهای مفصل از سناریوهای مختلفی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای شرائط متفاوت در نظر گرفته است، گفت: ما برای هر شرائطی، محاسبه بار مالی کرده‌ایم، رئیس جمهوری در  هشتم تیرماه نامه‌ای را خطاب به معاون اول رئیس جمهوری نوشته و تاکید کرد برنامه جامع اصلاح نظام بانکی و توسعه بازار سرمایه را تهیه کند، همه اعضای ستاد اقتصادی دولت موظف به ارائه برنامه جامع شدند.

سخنگوی دولت با اشاره به نخستین گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تیرماه ۹۴ افزود: این سازمان راهکارهایی برای خروج از رکود ارائه کرد، در بازار بورس اگر گزارشهای دو ساله اخیر را مشاهده کنید، تغییرات بازار را می‌بینید، رئیس جمهوری از ما گزارش و برنامه می‌خواهد تا بورس از رکود خارج شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: سند اقدامها و برنامه ریزی مناسب برای دوره پس از تحریم در شهریورماه ۹۴ نیز تهیه شده است، همچنین برای رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصادی نیز برنامه مفصلی تدوین شده و برنامه کوتاه مدت رشد اقتصادی و وظایف دستگاهها نیز تهیه شده است، آنچه همکاران من به رئیس جمهوری دادند، گزارش بود و در پایان نیز پیشنهاد کردند که باید این اقدامها انجام شود.

نوبخت در ادامه از برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت خبر داد و گفت: این جلسه را بنده مطالبه کردم، زیرا قبل از شروع مهرماه، احکام دائمی برنامه ششم را به دولت تقدیم کردم و انتظار داشتم این برنامه به مجلس برود، ولی مشکلات زیادی از جمله فاجعه منا رخ داد و دولت فرصت نیافت حتی در جلسات فوق‌العاده این مسائل را رسیدگی کند.

وی با اشاره به این که همه ما وقت داریم با رئیس جمهوری ساعتها صحبت کنیم و برنامه و پیشنهاد ارائه کنیم افزود: این که می‌گویند رئیس جمهوری وقت نمی‌گذارد و راه دیگری برای برنامه ها به جز نامه نیست، خلاف واقع است، همچنین ممکن است گفته شود برنامه های اقتصادی دولت ناهماهنگ باشد، ممکن است تفاوت نظر درباره مسائل مختلف وجود داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره هماهنگی میان اعضای تیم اقتصادی دولت گفت: همبستگی و هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی و برنامه ریزی بسیار زیاد است، در ادوار قبلی می‌دیدیم که رئیس جمهوری بعضا همه این افراد را یکباره برکنار می‌کرد، ولی در این دولت، هماهنگی بسیار زیاد است.

کد خبر 248016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =