نشانه های بهبود قیمت نفت پدیدار شده است

مدیرعامل شرکت انگلیسی-هلندی شل معتقد است که نخستین نشانه های بهبود قیمتهای جهانی نفت خام پدیدار شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، بن ون بیوردن امروز (سه شنبه، 14 مهرماه) در کنفرانس پول و نفت (Oil & Money) گفت: روند بهبود بازارهای جهانی نفت خام آغاز شده است، اما مقدار مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی بدان معناست که احتمال می رود قیمتها به کندی افزایش یابد.

وی افزود:من نخستین نشانه های بهبود قیمت نفت را مشاهده می کنم.

مدیرعامل شل گفت: اما با توجه به این که تولید شیل اویل آمریکا انعطاف پذیرتر از آن شرایطی است که ما پیش تر اتظارش را داشتیم، هنوز نفت زیادی در ذخیره سازیها وجود دارد، زمان بیشتری طول خواهد کشید تا میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود.

مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی سبب شده است قیمتها در یک سال اخیرنصف شود و قیمت نفت خام شاخص برنت از سطوح بالای 115 دلار در ژوئن 2014، به سطوح کنونی پایین تر از 50 دلار برای هر بشکه برسد.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و در راس آنها عربستان در تلاش برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، تولید خود را افزایش داده و این شرایط برخی تولید کنندگان از جمله شرکتهای فعال در تولید شیل اویل در آمریکای شمالی را با مشکل و زیان روبرو کرده است.

بیوردن گفت: به دلیل پایین بودن سطح قیمتها، بسیاری از تولید کنندگان آمریکایی برای تامین مالی دوباره با مشکل روبرو خواهند بود و این سبب کاهش تولید در آینده می شود.

وی افزود: تولید کنندگان برای سرپا ماندن اکنون به دنبال منابع جدید و احتمال می رود آنها برای رسیدن به این منابع با مشکل روبرو شوند.

مدیرعامل شل تصریح کرد: این ریسک وجود دارد که در بلندمدت سطح پایین تولید نفت خام جهان سبب افزایش قیمتهای جهانی این ماده شود.

بیوردن اظهار کرد: چنانچه قیمتها برای بلندمدت در سطوح پایین باقی بماند و تولید نفت در کشورهای غیر عضو اوپک و در آمریکا به دلیل کاهش سرمایه گذاری افت کند، احتمال می رود ظرفیت ذخیره زیادی در سیستم باقی نماند.

وی افزود: این می تواند سبب افزایش قیمتها شود که می تواند آغاز یک دوره جدید از رشد قوی تولید در شیل اویل آمریکا و نوسانهای بعدی را در پی داشته باشد.

کنفرانس نفت و پول از امروز 6 اکتبر (سه شنبه،14 مهرماه) به مدت دو روز تا هفتم اکتبر (15 مهرماه) در لندن برگزار می شود و سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران در کنار عبدالله سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و مدیران عامل شرکتهای بی پی ، توتال، شل از سخنرانان اصلی این کنفرانس است.

کد خبر 248020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =