قیمتهای پایین نفت خام دوام ندارد

دبیرکل اوپک با بیان این که بازارهای جهانی نفت خام در حال بهبود است، گفت: سطوح پایین قیمتهای جهانی نفت خام دوام نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معتقد است که به دلیل رشد تقاضا برای نفت خام اعضای این سازمان و کند شدن روند رشد تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک، اوضاع بازارهای جهانی نفت خام رو به بهبود است.

قیمت نفت از پارسال تاکنون در پی مازاد عرضه در بازارهای جهانی، پس از این که اوپک در سال 2014 با وجود آغاز روند کاهش قیمتها تصمیم گرفت به جای کاهش عرضه، راهبرد خود را به حمایت از سهم خود در بازار تغییر دهد، نصف شده است.

بازارهای جهانی نفت خام در حال بهبود است

عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک امروز (سه شنبه، 14 مهرماه) در حاشیه نخستین روز از برگزاری کنفرانس نفت و پول لندن به خبرنگاران گفت: بازارهای جهانی نفت خام در حال بهبود است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که چه مقدار زمان می برد که تعادل به بازارهای جهانی نفت خام بازگردد، گفت: ممکن نیست شرایط کنونی برای طولانی مدت، بیش از دو سال پایدار بماند.

وزیران نفت اوپک چهارم دسامبر امسال (جمعه، 13 آذرماه) به منظور بررسی سیاستهای تولید خود در مقر دائمی این سازمان در وین اتریش گردهم می آیند و گفته های البدری تاکیدی بر احتمال حفظ راهبرد کنونی اوپک یعنی حفظ سهم خود در بازارهای جهانی است.

دبیرکل اوپک از اظهار نظر درباره تصمیم احتمالی اعضای اوپک در نشست دسامبر خودداری کرد.

بازگشت کامل ایران به بازار نفت در نشست دسامبر بررسی می شود

دبیرکل اوپک به خبرنگاران گفت: بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی نفت خام در نشست دسامبر وزیران نفت اوپک مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

ایران اعلام کرده است که تولید و صادرات نفت خام خود را بلافاصله پس از لغو تحریمها 500 هزار بشکه افزایش می دهد و 6 ماه پس از آن این مقدار به یک میلیون بشکه می رسد.

دبیرکل اوپک گفت: من فکر می کنم این موضوع در نشست دسامبر به بحث گذاشته می شود. 

البدری در جریان سخنرانی خود در کنفرانس نفت و پول 2015 لندن که سالانه جمعی از مدیران شرکتهای بزرگ نفت و گاز جهان و کارشناسان صنعت نفت و گاز دنیا را گردهم می آورد، خواستار همکاری کشورهای غیر عضو اوپک برای کمک به کاهش مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی که وی آن را در مجموع 200 میلیون بشکه برآورده کرده است، شد.

وی با بیان این که مجموع مازاد عرضه 200 میلیون بشکه ای در بازار نفت، مشکلی است که همه با آن روبرو هستند، گفت: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک باید برای مقابله با این مشکل همکاری کنند.

دبیرکل اوپک با ابراز نگرانی از تاثیر قیمت نفت بر سرمایه گذاریهای نفتی، کاهش عرضه نفت در آینده و عواقب آن، عنوان کرد: بازگرداندن ثبات به بازارهای جهانی نفت خام وظیفه ای است بر دوش همه تولیدکنندگان جهان و اوپک به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

البدری همچنین پیش بینی کرد که قیمتهای جهانی نفت خام ظرف چند ماه آینده از سطوح کنونی کمتر از 50 دلار برای هر بشکه، افزایش می یابد، گرچه وی به مقدار بهبود قیمتهای این کالای راهبردی اشاره ای نکرد.

وی تصریح کرد: چنانچه مشکل کنونی به همه ما از جمله آمریکا مربوط می شود، پس باید با یکدیگر گفتگو کنیم، اما مذاکره با 200 شرکت تولید کننده شیل اویل در آمریکا امکانپذیر نیست.

البدری با بیان این که اوپک نشستهای مشورتی منظمی با کشورهای غیرعضو اوپک از جمله روسیه برگزار کرده است، افزود: از بحث و گفتگو با آمریکا درباره اوضاع کنونی بازارهای جهانی نفت خام استقبال می کنیم.

برگزاری نشست فنی اوپک در وین با حضور غیر اوپکی ها

البدری در جمع خبرنگاران عنوان کرد: اوپک پس از برگزاری یک نشست کارشناسی در ماه مه، دوباره از کشورهای غیر عضو این سازمان دعوت کرده است برای شرکت در یک نشست فنی در سطح کارشناسان به منظور بررسی اوضاع بازارهای جهانی نفت خام در دبیرخانه این سازمان در وین اتریش حاضر شوند و 21 اکتبر (چهارشنبه، 29 مهرماه) را برای برگزاری این نشست پیشنهاد داده است.

 وی با بیان این که این نشست در سطح وزیران نخواهد بود، گفت: تاریخ نهایی این نشست کارشناسی هنوز مشخص نشده است.

کشورهای غیرعضو اوپک از جمله روسیه از همکاری با اوپک برای کاهش تولید سرباز زده است، گرچه تحلیلگران برآوردهای خود را برای رشد عرضه کشورهای غیرعضو اوپک به دلیل افت قیمتهای جهانی نفت خام، کاهش داده اند.

البدری گفت: انتظار می رود رشد عرضه کشورهای غیرعضو اوپک در سال 2016، به دلیل کاهش  سرمایه گذاری در بخشهای بالادستی، صفر یا منفی می شود.

پیش بینی افت 130 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در بخشهای بالادستی

دبیرکل اوپک گفت: سرمایه گذاریهای در بخشهای بالادستی امسال حدود 130 میلیارد دلار کاهش می یابد، در حالی که این مقدار در سال 2014 حدود 650 میلیارد دلار بود.

البدری اظهار کرد: سرمایه گذاریهای بین المللی در پروژه های نفتی امسال با 22.4 درصد افت نسبت به پارسال به 521 میلیارد دلار می رسد.

وی افزود: در نتیجه کاهش تولید، عرضه نفت خام در آینده ای نزدیک کاهش می یابد، عرضه کم به معنای قیمتهای بالای نفت خام است.

 البدری با بیان این که ما در شرایط آشفته ای قرار نداریم، گفت: ما شاهد روشنایی در انتهای تونل هستیم، من فکر می کنم که بازارهای جهانی نفت خام ظرف 18 تا 24 ماه دوباره متعادل می شود.

آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای)، که به کشورهای صنعتی درباره سیاستهای نفتی مشاوره می دهد، تاثیر مفنی بیشتری بر روند رشد عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال 2016 به دلیل افت قیمتهای جهانی نفت خام پیش بینی می کند.

آی یی ای: سرمایه گذاریهای بالادستی امسال 20 درصد کاهش می یابد

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی همچنین در کنفرانس نفت و پول لندن گفت: کاهش سرمایه گذاری در بخشهای بالادستی صنعت نفت در سال 2015 در مقایسه با سال 2014، 20 درصد کاهش می یابد، که این کاهش بی سابقه است.

 اوپک پیش بینی می کند که تقاضای جهانی برای نفت خام اعضای این سازمان که در سالهای اخیر به دلیل رشد عرضه کشورهای غیر عضو اوپک تحت فشار بوده است، در سال 2016 به 30 میلیون و 300 هزار بشکه می رسد که این مقدار روزانه یک میلیون بشکه بیشتر از امسال است.

دبیرکل اوپک گفت: در پی افت قیمت نفت مصرف جهانی نفت خام افزایش یافته است و پیش بینی می شود تقاضای جهانی نفت خام سال آینده میلادی روزانه یا یک میلیون و 300 هزار بشکه رشد همراه شود.

البدری گفت: ما شاهد آثار کاهش تولید نفت خام خواهیم بود و این بدان معناست که در آینده ای نزدیک با کاهش عرضه روبرو خواهیم بود.

وی افزود: ما هم اکنون شاهد قیمتهای پایین نفت خام هستیم، پس از گذشت چند ماه دیگر شاهد چنین وضعی نخواهیم بود و دوباره قیمتهای بالای نفت را خواهیم دید.

کنفرانس نفت و پول از امروز ٦ اکتبر (سه شنبه،١٤ مهرماه) به مدت دو روز تا هفتم اکتبر (١٥ مهرماه) در لندن برگزار می شود و سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران در کنار عبدالله سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و مدیران عامل شرکتهای بی پی ، توتال، شل از سخنرانان اصلی این کنفرانس است.

کد خبر 248021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =