۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
  • کد خبر: 248025
رشد واردات نفت هند از ایران در ماه سپتامبر

واردات نفت خام هند از ایران در طول ماه سپتامبر 17.3 درصد بیشتر از ماه اوت بوده است.

به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، اطلاعات موجود در مورد محموله های وارداتی هند که از سوی رویترز تهیه شده نشان می دهد که دلیل این افزایش واردات این است که بزرگترین پالایشگر هند برای واحد تازه راه اندازی شده خود نفت بیشتری از ایران خریده است. 

بیشتر رشد واردات هند در ماه سپتامبر مربوط به شرکت نفت هند، بزرگترین شرکت پالایشی این کشور، بوده است. 

این پالایشگاه یک واحد 300 هزار بشکه ای پارادیپ را در ساحل شرقی هند به راه انداخته که برای تغذیه آن نیاز به خرید نفت از ایران دارد. برای تأمین خوراک این واحد، شرکت نفت هند یک محموله 2 میلیون بشکه ای نفت خام از ایران خریده است. 

نخستین خرید شرکت نفت هند از ایران پس از چهار ماه باعث شد تا واردات هند در ماه سپتامبر از روزانه 198 هزار بشکه در ماه اوت به روزانه 233 هزار بشکه در ماه سپتامبر برسد. این در حالی است که واردات هند در همین ماه در مقایسه با ماه سپتامبر پارسال 3.4 درصد کاهش نشان می دهد. 

شرکت نفت هند به دلیل قراردادی که با ایران برای خرید نفت به میزان 25 هزار بشکه در روز دارد، یک خریدار منظم از تهران به حساب نمی آید. با این حال هند هنوز در کنار چین یکی از مشتریان اصلی نفت خام ایران به حساب می آید. 

چین به دلیل نرسیدن به رشد اقتصادی موردنظردر فاصله زمانی ماههای ژانویه تا سپتامبر 19.3 درصد کمتر از سال قبل از ایران نفت خریده و به طور میانگین روزانه 216 هزار بشکه از نفت آن را وارد کرده است. 

واردات هند از ایران نخستین بار در 9 ماه گذشته به دلیل فشارهای آمریکا نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد. 

در نیمه نخست سال مالی هند ـ که از ماه آوریل تا سپتامبر است ـ واردات هند از ایران 16.7 درصد افزایش نشان می دهد. دلیل این افزایش، توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهان در ماه ژوییه عنوان شده است. 

کد خبر 248025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =