آمادگی کرملین برای همکاری با اوپک

وزیر انرژی روسیه از آمادگی کرملین برای همکاری با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور بازگرداندن تثبیت به بازارهای جهانی نفت خام است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کستوفو، الکساندر نواک سه شنبه (14 مهرماه) اعلام کرد که روسیه آماده همکاری با اوپک است و چنین موضعی عادی و سازنده است.

وی به خبرنگاران گفت: چنانچه روسیه پیشنهادی در سطح کارشناسی دریافت کند، آماده گفتگو با اوپک است.

وزیر انرژی روسیه  روز شنبه (١١ مهرماه) در جریان کنفرانسی در شهر سوچی روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود: در صورت درخواست برای برگزاری نشست سران سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای غیرعضو اوپک، روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت جهان، آماده ملاقات با کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بحث و بررسی درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام است.

وی افزود: یک نشست جداگانه در ماه اکتبر میان روسیه و عربستان سعودی برای بحث و تبادل نظر درباره مسائل انرژی و برخی دیگر از پروژه ها برنامه ریزی شده است.

روسیه در ماه نوامبر گذشته با هدف حفظ سهم خود در بازارهای جهانی از همکاری با اعضای اوپک برای کمک به بهبود قیمتهای جهانی نفت خام سرباز زد.

قیمت نفت از پارسال تاکنون در پی مازاد عرضه در بازارهای جهانی، پس از این که اوپک در سال ٢٠١٤ با وجود آغاز روند کاهش قیمتها تصمیم گرفت به جای کاهش عرضه، راهبرد خود را به حمایت از سهم خود در بازار تغییر دهد، نصف شده است.

ونزوئلا از زمان افت شدید قیمتهای جهانی نفت خام ماه هاست که بر برگزاری یک نشست فوق العاده اوپک اصرار می ورزد، همچنین نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا به تازگی پیشنهاد برگزاری نشست سران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک را مطرح کرده بود.

نشست عادی وزیران نفت اوپک چهارم دسامبر (13 آذرماه) برگزار می شود، اعضای اوپک در دو نشست اخیر خود با وجود سوطح پایین قیمتهای جهانی نفت خام، سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه خود را ثابت نگه داشته است.

نواک در سوچی بدون اشاره به زمان برگزاری این نشست احتمالی، گفته بود: چنانچه چنین مشورتهایی قرار باشد انجام شود، ما حاضر به شرکت در آن هستیم.

عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک دیروز (سه شنبه، ١٤ مهرماه) در حاشیه نخستین روز از برگزاری کنفرانس نفت و پول لندن خواستار همکاری کشورهای غیر عضو اوپک برای کمک به کاهش مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی که وی آن را در مجموع ٢٠٠ میلیون بشکه برآورده کرده است، شد.

وی با بیان این که اوپک نشستهای مشورتی منظمی با کشورهای غیرعضو اوپک از جمله روسیه برگزار کرده است، افزوده بود: از بحث و گفتگو با آمریکا درباره اوضاع کنونی بازارهای جهانی نفت خام استقبال می کنیم.

دبیرکل اوپک در جمع خبرنگاران عنوان کرده بود: اوپک پس از برگزاری یک نشست کارشناسی در ماه مه، دوباره از کشورهای غیر عضو این سازمان دعوت کرده است برای شرکت در یک نشست فنی در سطح کارشناسان به منظور بررسی اوضاع بازارهای جهانی نفت خام در دبیرخانه این سازمان در وین اتریش حاضر شوند و ٢١ اکتبر (چهارشنبه، ٢٩ مهرماه) را برای برگزاری این نشست پیشنهاد داده است.

البدری با بیان این که این نشست در سطح وزیران نخواهد بود، گفت: تاریخ نهایی این نشست کارشناسی هنوز مشخص نشده است.

کد خبر 248036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =