پیشرفت شگفت انگیز گازرسانی در استان کردستان

رشد و توسعه شبکه گازرسانی در استان کردستان، نیل به اهداف برنامه توسعه را در این منطقه بهبود بخشید، این سخن قالب نمایندگان استان یادشده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مقوله توسعه شبکه گازرسانی در مناطق مختلف کشور پیوسته مورد تأکید و توصیه نمایندگان است. زیرا این موضوع روند پیشرفت شهرها و روستاها را بهبود می‌بخشد، برای نیل به این هدف، افزون بر سازوکارهای بودجه‌ای برای تأمین منابع مالی، نیازمند اجرای مؤثر در حوزه عملیات است.

برهمین اساس، هنگام بررسی لایحه بودجه 93، 94 و همچنین لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، احکام اثربخشی تنظیم و تصویب شد که از سوی برنامه ریزان وزارت نفت نیز مورد استقبال قرار گرفت چون این دستگاه با چالش کمبود منابع برای توسعه طرحهای خود مواجه بوده و هست که دلایل آن چندوجهی است.

در این زمینه، یعنی توسعه و رشد شبکه گازرسانی در کشور و پیامدهای آن بر مقوله پیشرفت در غرب کشور، سید محمد بیاتیان نماینده بیجار (کردستان) عملکرد وزارت نفت را در حوزه گازرسانی در چند سال اخیر مثبت ارزیابی کرد و گفت: باوجود عملکرد مطلوب در حوزه گازرسانی، انتظار می‌رود روند توسعه شبکه گازرسانی روستایی در کشور شتاب گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: مناطق محروم و سردسیر در اولویت برای گازرسانی قرار دارند. ازاین‌رو، ضرورت توسعه شبکه در این موارد محسوس است.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به‌پیش بینی‌های قانونی در این زمینه تصریح کرد: در بودجه سالانه، ردیفهایی برای توسعه گازرسانی پیش‌بینی‌شده است. افزون بر این، وزارت نفت اعلام کرده است که تقریباً تا 2 سال آینده همه روستاهای دارای شرائط، تحت پوشش شبکه گاز قرار خواهند گرفت.

بیاتیان بر اجرای برنامه اعلامی وزارت نفت در خصوص گازرسانی تأکید کرد و گفت: توصیه ما اجرای همان برنامه اعلامی است زیرا در پرتو آن، روستاها تا دو سال دیگر گازرسانی می‌شوند.

حامد قادرمزی، نماینده قروه و دهگلان، نیز بابیان این‌که وزارت نفت در حوزه گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور بویژه حوزه انتخابیه او موفق بوده است، گفت: بدون تردید با تلاشهای صورت گرفته توسط وزارت نفت در حوزه گازرسانی، از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این امر جلوتر هستیم.

وی افزود: برخوردار شدن همه مناطق شهری و روستایی از گاز به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است، زیرا این انرژی پاک امروز هزینه‌های کمتری را بر خانوارها تحمیل کرده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس به کارنامه موفق وزارت نفت و شخص وزیر اشاره و تصریح کرد: وزیر نفت دولت تدبیر و امید امروز هم در مدیریت انرژی در کشور و هم در حوزه دیپلماسی انرژی موفقیتهای خوبی کسب کرده است.

سالار مرادی، نماینده دیواندره، سنندج و کامیاران نیز با اشاره به سفر معاون وزیر نفت در امور گاز به غرب کشور برای گشایش رسمی چند طرح گازرسانی اظهار کرد: خدمات‌رسانی وزارت نفت در این زمینه جای قدردانی دارد.

وی افزود: با گشایش طرح گازرسانی اورامان، آخرین شهر استان کردستان هم تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفت.

مرادی گفت: امید می‌رود با تقویت شرکت گاز استان کردستان، ادامه طرحهای گازرسانی که در حوزه روستایی خواهد بود با شتاب لازم پیش رود.

وی با اشاره به گازرسانی به همه شهرهای استان کردستان گفت: اولویت بعدی گازرسانی‌ها در این منطقه، برای روستاهای بزرگ و همجوار با خط انتقال گاز است.

این عضو کمیسیون اجتماعی، انجام خدمات گازرسانی را دارای ابعاد مختلف دانست و تصریح کرد: وجود گاز در کنار دیگر موارد مانند آب و مسیر ارتباطی، بستر را برای رشد و توسعه منطقه مهیا می‌کند. افزون بر این، گازرسانی سبب حفظ محیط زیست می‌شود چون وجود گاز مانع مصرف سوختهایی مانند نفت و چوب می‌شود.

این نماینده مجلس، به نقش گاز در توسعه صنعتی استان هم اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از شهرکهای صنعتی در مناطقی دایر می‌شوند که خط انتقال گاز وجود داشته باشد.

محسن بیگلری نماینده بانه و سقز که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز هست با اشاره به افتتاح چند طرح گازرسانی در غرب کشور، به خبرنگار شانا گفت: گشایش چند طرح جدید در حوزه گازرسانی توسط شرکت ملی گاز ایران در غرب کشور جای قدردانی دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان کردستان افزود: عملکرد دولت در حوزه گازرسانی تاکنون مطلوب بوده است. ازاین‌رو، در روزهای گذشته آخرین شهر استان نیز تحت پوشش شبکه گاز کشور قرار گرفت تا مردم این منطقه کوهستانی نیز از نعمت انرژی پاک‌ بهره‌مند شوند.

نماینده بانه و سقز بابیان این‌که کار گازرسانی به شهرهای استان کردستان پایان‌یافته است، افزود: در حوزه روستایی کمی عقب‌ماندگی وجود دارد که باهمت و دستورهای ارائه‌شده توسط وزیر نفت، امید می‌رود کار شتاب گیرد.

امید کریمیان نماینده سروآباد و مریوان با اشاره به گذشت 2 سال از عمر دولت یازدهم در ارزیابی عملکرد برنامه‌ها در بخش نفت و گاز گفت: با مدنظر قرار دادن وضع موجود، دولت در این بخش عملکرد مطلوبی ارائه کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی، عملکرد دولت را در حوزه گازرسانی روستایی برجسته قلمداد و تصریح کرد: این فعالیت، یک برنامه اساسی محسوب می‌شود. چون با جایگزینی گاز با نفت سفید (در روستاها) مانع استمرار زیان به کشور در این بخش شده است.

وی افزود: دولت در بحث گازرسانی نمره خوبی می‌گیرد.

به گزارش شانا، هم اکنون ضریب نفوذ گاز در بخش شهری استان کردستان ٩٩,٩ درصد و در بخش روستایی ٦٨ درصد است که پس از اجرای پروژه هایی که براساس بند "ق" تبصره دو قانون بودجه سال 93 و دیگر منابع آن در سال 94 تعریف شده، ضریب نفوذ گاز در بخش روستایی به ٩٨ درصد افزایش می یابد.

 

کد خبر 248044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =