افزایش تولید نفت برای احیای سهم ایران در اوپک ضروری است

صنعت نفت ایران باید تلاش خود را برای احیای سهم خود در اوپک به کارگیرد، صرف نظر از این که این اقدام چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شانا، احیای سهم ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را از الزامهای اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: افزایش تولید نفت خام در ایران فارغ از این که چه تاثیری روی قیمت نفت می گذارد، باید در دستور کار قرار گیرد.

حسین امیری خامکانی، اجتناب از جزیره ای کار کردن و استفاده از ظرفیتهای علمی و فناوری کشور و بهره مندی از فناوریهای روز دنیا را برای رسیدن به اهداف صنعت نفت ضروری خواند و افزود: در این زمینه باید از همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی خود نظیر پژوهشگاه صنعت نفت و شرکتهای بین المللی فعال در این صنعت بهره مند شویم.

به گزارش شانا، تاکید سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت احیای سهم ایران در اوپک در شرایطی است که پیش از این وزیر نفت نیز بر افزایش تولید برای بازپس گیری سهم کشورمان تاکید کرده و البته با برخی واکنشهای مخالف مبنی بر احتمال کاهش دوباره قیمت نفت در صورت افزایش عرضه روبرو شده بود. 

وی با اشاره به ارتباط خوب بین کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و وزارت نفت تصریح کرد: مباحثی مانند برنامه ششم توسعه و نقش آفرینی صنعت نفت در این برنامه، قانون شرح وظایف وزارت نفت که اخیرا به تصویب رسیده است، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، بودجه سال آینده و اساسنامه شرکت ملی نفت ایران که هم اکنون در دستور کار این کمیسیون است، ایجاب می کند جلسه های متعددی میان اعضای کمیسیون و مدیران مرتبط در وزارت نفت برگزار شود و خوشبختانه تعامل خوبی میان کمیسیون و وزارت نفت وجود دارد.

این نماینده مجلس تکمیل طرحهای توسعه پالایشگاهی را نیز حائز اهمیت خواند و گفت: هم اکنون روزانه به طور میانگین 6 تا 7 میلیون لیتر واردات بنزین داریم که به ثمر رساندن طرحهای پالایشگاهی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

امیری خامکانی حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی را از رهگذر تولید و صادرات فرآورده های نفتی ضروری دانست و تصریح کرد: توسعه فناوریهای ازدیاد برداشت نیز بویژه از میدانهای مشترک، اجتناب ناپذیر است و خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی در دستور کار است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو، در پاسخ به پرسشی درباره این باره که با توجه به کاهش خیره کننده قیمت جهانی نفت، سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت ایران نمی تواند پاسخگوی بسیاری از طرحها و پروژه های این شرکت باشد، اظهار کرد: امیدواریم با افزایش تعاملات بین المللی و بالارفتن میزان تولید و صادرات نفت خام در آینده ای نزدیک، تاحدودی کاهش درآمدهای شرکت ملی نفت جبران شود.

امیری خامکانی یادآور شد: همچنین باید زمینه مشارکت بیشتر بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران فراهم شود تا از این طریق، طرحها و پروژه های صنعت نفت هرچه زودتر به سرانجام برسند.

کد خبر 248060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =