توسعه شبکه گاز به شمال کشور حیاتی دوباره داد

برنامه‌های گازرسانی وزارت نفت در استانهای شمالی کشور در حال اجراست، با تکمیل طرحهای گازی، برخی چالشهای محیط زیست کاهش می‌یابد. هم‌چنین عواید اقتصادی توسعه در این مناطق سبب افزایش مزیتهای شمال کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، توسعه شبکه گازرسانی در هر بخش از کشور افزون برافزایش مزیتهای برتر منطقه‌ای، مانع از ظهور برخی چالشها یا رفع پدیده‌های منفی می‌شود، مصداق این سخن در توسعه شبکه گاز در خطه سبز شمال کشور وجود دارد.

زیرا با در دسترس قرار گرفتن گاز به‌عنوان سوختی کم آلاینده، از مصرف سوخت مایع و همچنین استفاده از جنگلها به‌عنوان منبع سوخت کاسته می‌شود. ازاین‌جهت است که حضور گاز در استانهای شمالی می‌تواند معضلات محیط زیستی منطقه را تا حدودی کاهش دهد و نقشی موثر در حفظ محیط‌ زیست و پوشش گیاهی ایفا کند.

موضوعی که نمایندگان فراکسیون شمال مجلس آن را یادآوری می‌کنند و اعتقاددارند توسعه شبکه گاز در ابعاد خود، حفظ محیط‌ زیست را بهبود می‌دهد.

البته نباید بر فواید مالی این امر نیز به‌سادگی چشم پوشید زیرا با جایگزینی گاز، سوخت مایع فراوانی صرفه‌جویی می‌شود که می‌توان در محلهای دیگر استفاده بهینه‌تری از آن کرد و درنهایت قدرت صادرات کشور را با آن تقویت کرد.

در این زمینه، سید هادی حسینی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در دو سال گذشته معتقد است: در منطقه جویبار، سوادکوه قائمشهر، حدود 100 روستای فاقد گاز وجود دارد که براساس دستور وزیر نفت و پیگیری شرکت ملی گاز و بخش استانی، گازرسانی به آنها باسرعت در حال انجام است.

نماینده جویبار، سوادکوه، قائمشهر تأکید کرد: با اجرای برنامه یادشده تا دو سال آینده همه روستاهای این منطقه گازرسانی خواهند شد و البته امسال بخشی از این پروژه محقق خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: روستاهای منطقه جویبار، سوادکوه و قائمشهر به سبب کوهستانی و محروم بودن در اولویت گازرسانی قرار دارند؛ نگاه تیم نفتی دولت به بحث گازرسانی روستایی مثبت است.

حسینی، گازرسانی به روستاهای منطقه شمال را ضرورت دانست و افزود: در شرائط نبود گاز، مردم در روستا از چوب به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند که این چالش محیط زیستی ایجاد می‌کند؛ بنابراین، با پوشش شبکه گازرسانی در این مناطق، معضل یادشده نیز برطرف می شود.

وی تعداد روستاهای منطقه یادشده را 600 روستا عنوان کرد و گفت: 500 روستا تحت پوشش شبکه گازرسانی است و 100 روستای دیگر تا دو سال دیگر به این شبکه افزوده می‌شود.

این در حالی است که نماینده دیگر مجلس، قاسم احمدی‌ لاشکی در نشست علنی روز دوشنبه (19 مردادماه) مجلس در نطق میان دستور خود، گفت: از وزیر نفت به دلیل گازرسانی به کلاردشت قدردانی می‌کنم.

نماینده نوشهر و چالوس افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان، مردم مرزن‌آباد آذرماه از این نعمت بهره مند می شوند و روستاهای اطراف آن نیز منتظر کلنگ زنی هستند؛ ضمن آن که از کلنگ زنی پروژه‌ گاز شهر کجور قدردانی می‌کنم.

شعله آبی روی خط سبز شمال 

در همنی حال، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود از استان گیلان نیز معتقد است که تلاشهای وزارت نفت در امر گازرسانی به مناطق روستایی و محروم ستودنی است، با چنین تلاشهایی می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده‌ای نزدیک و در همین دولت، جشن پایان گازرسانی به همه مناطق شهری و روستایی برگزار شود.

عضو کمیسیون عمران به بهره مندی بسیاری از مناطق روستایی حوزه انتخابیه خود از نعمت گاز طبیعی اشاره کرد و افزود: بهره مندی از نعمت گاز و استفاده از این سوخت پاک در استانهای شمالی کشور حساسیت بیشتری دارد، زیرا این موضوع به حفاظت از جنگلها و همچنین حفظ منابع ملی کمکی بسزا داشته است.

وی تاکید کرد: در مجموع، آثار مطلوب گازرسانی در کشور به‌طور مشخص قابل‌ مشاهده بوده و دولت تدبیر و امید در این بخش موفقیتهای بسیار خوبی به دست آورده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با مثبت ارزیابی کردن عملکرد وزارت نفت در گازرسانی به روستاهای کشور، گفت: عملکرد وزارت نفت در گازرسانی به روستاها قابل‌ تشکر و قدردانی است.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد وزارت نفت در گازرسانی به روستاهای کشور، گفت: وزارت نفت در دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود تلاش چشم افسایی برای تحقق مطالبات مردم و مسئولان در زمینه گازرسانی به روستاها داشته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که گازرسانی به روستاهای استان گیلان در دولت یازدهم نشانگر بی‌تأثیر بودن تحریمهاست، افزود: هم اکنون با اهتمامی که وزارت نفت در این‌ باره داشته است شاهد گازرسانی به بیش از نیمی از روستاهای استان گیلان هستیم.

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس، با اشاره به عملکرد مثبت وزارت نفت در دولت یازدهم، گفت: اهتمام دولت در رفع محرومیتهای کشور به گازرسانی صددرصدی به بسیاری از روستاهای استان مازندران منجر شده است.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس، بابیان این که عملیات گازرسانی به روستاهای استان مازندران از دولت گذشته آغاز و با تلاش مستمر دولت کنونی در بسیاری از بخشها و مناطق به پایان رسیده است، افزود: بسیاری از روستاهای استان مازندران هم اکنون با گازرسانی صددرصدی همراه شده‌اند.

سومین استان هم‌جوار با مازندران، گلستان است که در همین زمینه، عیسی امامی، نماینده مردم گرگان در مجلس، با اشاره به تلاش بی‌وقفه دولت در گازرسانی به روستاهای حوزه انتخابیه‌ خود، گفت: با توجه به اهتمام جدی وزارت نفت هم اکنون بسیاری از روستاهای استان گلستان از موهبت گاز برخوردار هستند.

وی بابیان این که هیچ مشکلی در زمینه گازرسانی به روستاها در استان گلستان وجود ندارد، افزود: وزارت نفت با وجود این که با کمبود منابع روبرو بوده، اما توانسته است به مطالبات مردم در روستا در زمینه گازرسانی جامه عمل بپوشاند.

همچنین عبدالکریم رجبی، نماینده مینودشت و کلاله در نطق میان دستور خود در صحن مجلس از وزیر نفت به سبب اهتمام برای عملیات گازرسانی به روستاهای شرق استان گلستان قدردانی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عملیات گازرسانی به روستاهای شرق استان گلستان با جدیت در حال اجراست.

به گزارش شانا، هم اکنون صد درصد خانوارهای شهری و ٧٧ درصد خانوارهای روستایی استان گلستان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

بر همین اساس، ٩٩ درصد خانوارهای شهری و بیش از ٨٥ درصد خانوارهای روستایی مازندران نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

بر پایه این گزارش، بیش از 90 درصد خانوارهای شهری و 76 درصد خانوارهای روستایی استان گیلان هم از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.
کد خبر 248066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =