فروش هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره

چهارمین عرضه اوراق قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره 380 سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران به ارزش هزار میلیارد ریال در بورس انرژی ایران با موفقیت و ظرف چند ثانیه به فروش رفت.

به گزارش شانا، محمدرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در این مورد گفت: هدف شرکت ملی نفت ایران از عرضه این قراردادها در بازار مشتقه بورس انرژی تامین مالی طرحهای پروژه و توسعه‌ای خود بوده که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

وی با تاکید بر موفقیت هرچه بهتر این دوره از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره در بورس انرژی افزود: در این دوره، بعد از پایان عرضه کل اوراق که در ظرف چند ثانیه انجام گرفت، همچنان سفارش و تقاضای خرید به مبلغ 600 میلیارد ریال در سیستم وجود داشت که به دلیل محدودیت عرضه به خریداران تعلق نگرفت و سرمایه گذاران دست خالی برگشتند.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در توضیح شرائط عرضه این اوراق تصریح کرد: این اوراق که پشتوانه کالای فیزیکی نفت کوره را دارد، با اختیار فروش 25 درصد برای سرمایه گذاران و اختیار خرید 28 درصد برای ناشران عرضه شده است، بدین ترتیب سرمایه گذاران حداقل 25 و حداکثر 28 درصد سود در صورت نگه داشت اوراق، خواهند داشت.

خواجه نصیری با بیان این که شرکت تامین سرمایه آرمان، مشاور پذیرش و عرضه بازارگردان و متعهد پذیره نویس این اوراق بوده است، ادامه داد: این شرکت از طریق بازارگردانی سود روز شمار 23 درصد قبل از سررسید را برای سرمایه گذاران تضمین کرده است.

وی با بیان این که می‌توان از اوراق بهادار مبتنی برکالا در سررسیدهای کوتاه مدت‌تر برای کالاهایی چون نفت خام نیز استفاده کرد، افزود: عرضه فیزیکی نفت خام شاید پیچیدگیهایی داشته باشد، اما با توجه به این که شرکت ملی نفت ایران تاکنون به خوبی از فرصت اوراق سلف موازی استاندارد استفاده کرده و از مزایای آن مطلع است با کمی تغییر در زمان سررسیدها می‌توان این اوراق را برای نفت خام نیز منتشر کرد.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان عنوان کرد: در اوارق سلف موازی استاندارد، در پایان سررسید، کالا به طور فیزیکی امکان تحویل به خریدار اوراق را دارد، بنابراین چنانچه دوره کوتاه مدت تری برای اوراق سلف موازی استاندارد طراحی شود امکان دستیابی خریداران نفت خام در این بستر فراهم می‌شود و پوشش دهنده فروش نفت در بورس خواهد بود.

خواجه نصیری تصریح کرد: در اوراق سلف موازی سود تضمین شده در نظر گرفته شده که در گامهای بعدی می‌توان اوراقی منتشر کرد که دوره زمانی آن کوتاه‌تر باشد و حتی بدون سود تضمین شده فروش نفت خام را انجام دهد، بنابراین به نظر می‌رسد این شیوه قرارداد در شرائط فعلی یک راه حل سریعتر و عملیاتی‌تر برای فروش نفت در بورس انرژی باشد.

کد خبر 248067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =