تاکید سفیران کشورهای حاشیه خزر بر افزایش همکاریهای اقتصادی با ایران

سفیران کشورهای حاشیه خزر در نشستی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، بر لزوم ارتقای سطح همکاریها به منظور بهره وری بهینه از فرصتهای خزر تاکید کردند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، راههای توسعه همکاریهای اقتصادی، ایجاد شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر و بررسی ساز و کارهای فعال سازی کریدورهای شمال - جنوب و چین - اکتائو - قزاقستان - انزلی از مهمترین محورهای گفتگوی سفیران کشورهای این منطقه با رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی بود.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران روز پنجشنبه (16 مهرماه) در این نشست با اشاره به اهمیت دریای خزر و فرصتها و ثروتهای کم نظیر این دریا اظهار کرد: باید به طور مشترک برای افزایش حجم مبادلات میان کشورهای همسایه خزر تلاش کنیم.

وی افزود: ما از امکانات منطقه آزاد انزلی بازدید کردیم و مزیتها و ظرفیتها را به مسکو گزارش می دهیم.

سفی روسیه در ایران گفت: امیدوارم این بازدیدها در آستانه تشکیل نشست کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و روسیه به گسترش همکاریهای کشورهای منطقه کمک کند.

ماکسیم بارانف، سرکنسول روسیه در استان گیلان نیز در این نشست گفت: برگزاری این نشستها سبب گسترش همکاریها میان کشورهای حوزه خزر می شود.

وی اظهار کرد: در حال امضای تفاهمنامه همکاری منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد لوتوس در آستراخان روسیه هستیم.

عشق آباد خواهان گسترش وابط اقتصادی با تهران است

احمد قربان اف سفیر ترکمنستان در ایران نیز گفت : در خزر پروژه های خوبی داریم و برای ارتقای فعالیتهای حمل و نقل در خزر برنامه ریزی می کنیم.

وی اظهار کرد: توافقنامه ایران و ترکمنستان برای ما اهمیت خاصی دارد و علاقه مند هستیم که همکاریها بیشتر شود.

سفیر ترکمنستان در ایران افزود :پیشنهاد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی برای تشکیل منطقه آزاد مشترک کشورهای همسایه خزر بسیار ارزنده و مفید است و آن را پی گیری می کنیم.

قربان اف همچنین بر گسترش همکاریهای گردشگری به عنوان یک فرصت مناسب برای ارتقای مراودات تاکید کرد.

وی یادHور شد: منطقه آزاد آوازه با پنج میلیارد دلار در کشورمان در حال ایجاد است.

تعیین مدلی برای همکاریهای اقتصادی منطقه خزر

جوانشیر آخونداف، سفیر آذربایجان در ایران نیز پیشرفت منطقه آزاد انزلی را بسیار محسوس خواند و افزود :منطقه آزاد انزلی، منطقه ای فعال و پویاست.

وی پیشنهاد کرد که یک کمیسیون مشترک برای طراحی و برنامه ریزی و پلان گذاری منطقه دریای خزر تشکیل شود.

سفیر آذربایجان در ایران با بیان این که در این زمینه می توانیم از امکانات سازمان همکاری اقتصادی (اکو) نیز برای همکاریها استفاده کنیم، گفت: باید مدلی برای توسعه همکاری های اقتصادی منطقه خزر پیدا کنیم.

آخونداف با تاکید بر مسئله حمل و نقل گفت: باید برای رفع مشکلات در این زمینه مطالعه کنیم.

وی یادآور شد: باید هدفهای بزرگ تعیین کنیم و از امکانات همه کشورهای حاشیه دریای خزر به این منظور استفاده کنیم.

آخونداف با اشاره به این که تاکنون تنها همکاریها تجاری است و باید از امکانات صنایع نیز استفاده کنیم یادآور شد: در اطراف خزر، معادن مختلفی وجود دارد که می توانیم این محصولات معدنی را با هم مبادله کنیم. 

وی اظهار کرد: باید یک سیستم حمل و نقل برای انتقال کالا به اروپا راه اندازی کنیم و میان باکو و بنادر ایران کشتیهای رو-رو تردد کنند.

سفیر آذربایجان در ایران تصریح کرد: مطالعه و برنامه ریزی و تهیه نقشه سبب افزایش مبادلات می شود.

آخونداف یادآور شد: باید بتوانیم از منابع مالی بالقوه در زمینه حمل و نقل از مسیر ایران برای کشورهای همسایه استفاده کنیم.

وجود شرایط مناسب برای سرمایه گذاری 

سریک جمعه بیکف، وزیر مختار سفارت قزاقستان در ایران نیز در ادامه این نشست گفت: شرایط مناسب برای سرمایه گذاری شرکتهای ایرانی و همکاریهای اقتصادی وجود دارد و سعی می کنیم همکاریها را گسترش دهیم.

وی اظهار کرد: مشکل اصلی ما نبود اطلاعات کافی در خصوص زمینه های همکاری است.

وزیر مختار سفارت قزاقستان در ایران افزود: توافقنامه ای برای تشکیل شرکت سهامی مشترک برای ساخت تجهیزات بندری و کشتیرانی و پایانه با ایران داریم.

جمعه بیکف یاداور شد: در آینده نزدیک 30 نفر از سرمایه گذاران قزاقستان همایشی برای معرفی ظرفیتهای همکاری در ایران برگزار می کنند.

تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر 

رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست بر لزوم تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر به منظور رونق اقتصاد منطقه تاکید کرد.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه جنوبی دریای خزر است .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به زیرساختهای موجود نظیر بندرگاه انزلی و بندر در حال ساخت کاسپین و اتصال ریلی در آینده نزدیک و مزیت ای منطقه و معافیتهای مالیاتی افزود: بنادر حاشیه دریای خزر مکمل یکدیگرند.

مسرور اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در باره مسیر کریدور شمال - جنوب، کوتاهی مسیر و کم هزینه بودن آن برای تجار است.

وی با بیان این که حجم مبادلات تجاری ما با کشورهای حاشیه خزر وضع مطلوبی ندارد، یادآور شد: این ظرفیت قابل افزایش است و ما برای حضور سرمایه گذاران کشورهای حاشیه خزر آمادگی داریم. 

مسرور اظهار کرد: باید از ظرفیت های بسیار خوب موجود در حوزه خزر به منظور رونق اقتصادی و توسعه پایدار کشورهای همسایه این دریا استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باید مسائل و مشکلات را شناسایی و برای رسیدن به ظرفیتهای توسعه و زمینه های همکاری تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: در زمینه رفع مشکل پهلوگیری کشتی ای ایرانی در سفر اخیر به تفاهم رسیدیم و باید برای کاهش تعرفه های دو طرفه نیز بکوشیم.

مسرور یادآور شد: می توانیم با ایجاد شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حاشیه دریای خزر، سطح همکاریهای تجاری و اقتصادی را بالا ببریم.

وی تصریح کرد: با ایجاد این شورا می توانیم برای مبادلات تجاری نرخ تعرفه ترجیحی اعمال کنیم و با انجام تجارت ترجیحی، مراودات تجاری میان این کشورها افزایش می یابد.

مسرور اظهار کرد: آمادگی دارم دعوتی داشته باشیم و این موارد را در جلسه تخصصی برای مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای حاشیه خزر تشریح کنیم.

وی افزود: اندیشه ما برای تبدیل منطقه آزاد انزلی به مرکز داد و ستد کالاهای راهبردی حاشیه خزر بر سه محور استوار است.

وی این محورها را شامل فعالسازی کریدورهای شمال جنوب و چین اکتائو انزلی ، ایجاد و توسعه زیرساختهای ریلی و بندری و فعالیت بورس اختصاصی کالا در این منطقه و امکان اتصال این بورس به بورس کشورهای حاشیه خزر عنوان کرد.

وی یادآور شد: غیر از کریدور چین اکتائو انزلی، موضوع مهم دیگر برای افزایش همکاریها در زمینه پارک علم و فناوری است.

مسرور افزود: در پارک علم و فناوری آلماتی میز کاری میان ایران و قزاقستان تشکیل شده که علاقه مندیم واحدهای تولیدی با این میز کاری ارتباط بیرند و از سوی شما نیز این مسیر هموار شود.

لزوم ارتقای روابط با کشورهای حاشیه خزر

ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت : کشورهای همسایه خزر علایق زیادی برای همکاری دارند و امیدواریم با رفع تحریم ها، شاهد افزایش همکاری ها و رونق مبادلات باشیم.

وی با بیان این که باید روابط اقتصادی خودمان را با کشورهای همسایه خزر ارتقاء بدهیم، گفت: منطقه آزاد انزلی اقدامهای خوبی برای گسترش روابط با این کشورها انجام داده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: پی گیر تشکیل جلسه مشترک میان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  تشکیل جلسه استانهای مرزی کشورهای حاشیه خزر و بنادر حاشیه خزر هستیم.

وی تاکید کرد: مشتاقیم در دریای صلح و دوستی خزر، ارتباطات را بیشتر کنیم و از صلح و دوستی استفاده بهینه کنیم و مراودات را افزایش دهیم.

رحیم پور تصریح کرد: کشورهای همسایه خزر علاقمند به مبادله کالا از مسیر ایران و همچنین ترانزیت هستند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران گفت: در مسیر کریدورهای شمال و جنوب و چین اکتائو امکان تبادل حجم زیادی از کالاها وجود دارد.

وی با تاکید بر این که اجازه حضور کشورهای خارجی در دریای خزر داده نمی شود، گفت: باید در دریای خزر ناوگان دریایی توریستی تاسیس کنیم.

رحیم پور یاداور شد: ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری با قزاقستان وجود دارد و در جلسه های مشترک در چند موضوع حائز اهمیت به تفاهم رسیدیم.

وی افزود: کریدورهای مورد اشاره برای منطقه خزر و کشورها بسیار به صرفه و حجم زیادی از انتقال کالاهای این کشورها به اروپا و آسیای جنوب شرقی، از این مسیر امکانپذیر است. 

رحیم پور یاداور شد: رییس جمهوری حداقل 20 دیدار با روسای کشورهای حاشیه خزر داشته که نشان از سطح مناسب روابط و علاقه برای گسترش همکاری ها دارد.

سازمان منطقه آزاد انزلی امسال با برگزاری پانزدهمین اجلاس بین المللی اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر و امضای تفاهمنامه با منطقه ویژه اقتصادی و بندر اکتائو قزاقستان برای عملیاتی کردن کریدور جدید و برگزاری نشستهای تخصصی با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی این کشورها از یکسو و تکمیل زیرساختها و فعالیت بورس اختصاصی کالا از سوی دیگر همسو با سیاستهای ابلاغی و راهبرد تعیین شده از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور بدل شدن به کانون ترانزیتی کشورهای منطقه، گامهای مثبتی برداشته است.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه ، آزادی مشارکت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمرکی برای ورود مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه ها، فعالیت بورس کالای منطقه ، اجرای کالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور از مهمترین مزایای ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال جنوب ، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود ( CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت از جمله دیگر مزایای منطقه آزاد انزلی است.

کد خبر 248083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =