هند دومین قسط بدهی نفتی خود را به ایران در موعد مقرر می پردازد

معاون بانک مرکزی هند اعلام کرد که دهلی نو دومین قسط ٧٠٠ میلیون دلاری بدهی نفتی خود را به ایران در تاریخ تعیین شده خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری پرس تراست آو اندیا از دهلی نو، اچ آر خان روز پنجشنبه (16 مهرماه) در حاشیه کنفرانس National Financial Inclusion اعلام کرد که دومین قسط 700 میلیون دلاری بدهی نفتی دهلی نو به ایران در موعد مقرر پرداخت می شود و این موضوع تاثیری بر بازار ارز هند نمی گذارد.

وی افزود: هند هم اکنون 700 میلیون دلار از بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کرده است، 700 میلیون دلار باقیمانده هم اکنون خریداری شده است و در موعد به تهران پرداخت می شود.

معاون بانک مرکزی هند  گفت: تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون دلار تسویه، یعنی 700 میلیون دلار پرداخت و 700 میلیون دلار خریداری شده است. این دلارها خریداری شده و هیچ تاثیری روی بازار ارز هند نداشته است.

با این حال خان به زمان پرداخت دومین قسط بدهیهای نفتی هند به ایران اشاره ای نکرد.

این دومین پرداخت هند به ایران از زمان امضای توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی در ماه ژوئیه است.

منابع هندی پیش تر اعلام کرده بودند که دهلی نو دومین قسط ٧٠٠ میلیون دلاری بدهی نفتی خود به ایران را ١٢ اکتبر ماه (٢٠ مهر) پرداخت می کند.

دهلی نو، دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین به شمار می رود، با این وجود، هند تحت فشار تحریمها، مقدار خرید نفت خام خود را از ایران کاهش داد.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه‌های هندی تا پایان ماه اوت حدود ٦ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار بدهی به ایران داشتند، اجازه بخشی از پرداختها از اوایل ٢٠١٤ داده شد.

مجتمع پالایش و پتروشیمی مانگلور، شرکتهای پالایشگر ایندین اویل و هندوستان پترولیوم 30 سپتامبر (هشتم مهرماه) نخستین قسط 700 میلیون دلاری از بدهی 6 میلیارد و 600 میلیون دلاری را به ایران پرداخت کردند.

این پالایشگران معادل 700 میلیون دلار روپیه به بانک یو سی او کلکته واریز کردند و این بانک با این پول دلار خرید و به ایران پرداخت کرد.

چهار میلیارد دلار باقیمانده از طلب ایران به طور اقساطی و از طریق کانالهایی که دو طرف روی آن توافق خواهند کرد، پرداخت می شود.

پالایشگاه‌های هندی ٤٥ درصد بدهی نفتی خود به ایران را از سال ٢٠١٢ به روپیه به حساب ایران در بانک یو سی او واریز کرده‌اند.

تهران از این پول که هم اکنون بیش از ١٧٠ میلیارد روپیه (دو میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار) است، برای واردات کالاهای تحریم‌ نشده از دهلی نو استفاده می‌کند. 

پالایشگاههای هندی پس از مسدود شدن کانال پرداخت پول از طریق بانک خلق ترکیه در سال ،٢٠١٣ تحت فشار تحریمها نتوانستند باقیمانده بدهی خود به ایران را بپردازند.

شرکت پالایش و پتروشیمی مانگلور و شرکت اسار اویل 45 درصد از قیمت نفت خام وارداتی خود را از ایران از فوریه سال 2013 تاکنون به روپیه از طریق بانک یوسی او در کلکته پرداخت می کنند و بقیه به دلیل نبود یک مسیر پرداخت روی هم جمع شده است.

این پالایشگران پارسال به دنبال آغاز گفتگوهای هسته ای میان ایران و 6 قدرت جهانی، حدود سه میلیارد دلار را در 6 قسط از طریق یک مسیر محدود پرداختند.
کد خبر 248085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =