ژاپن به دنبال سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران است

ژاپن در نظر دارد در دوره پساتحریم همکاری خود با تهران را در بخشهای اقتصادی بویژه سرمایه گذاری در پروژه های نفتی ایران گسترش دهد.

به گزارش پایگاه خبری ورلد پولتیک ریویو، در جریان دیدارهای دو جانبه کشورها در حاشیه برگزاری مجمع سالانه سازمان مل متحد در نیویورک شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن د ملاقات و گفتگو با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط اقتصادی تهران-توکیو تاکید کرد.

تهران و توکیو برای به نتیجه رساندن گفتگوهای اخیر و امضای یک پیمان سرمایه گذاری مشترک به منظور تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری شرکتهای ژاپنی در ایران توافق کردند.

نخست وزیر ژاپن سرمایه گذاری شرکتهای ژاپنی را به عنوان مشوقی برای عمل کردن ایران به تعهدهای خود در توافق جامع هسته ای وین در نظر گرفته است.

تهران و کشورهای گروه 1+5، 14 ژوئیه امسال (23 تیرماه) در وین اتریش به یک توافق جامع هسته ای دست یافتند که قرار است بر اساس آن تحریمهای اقصادی و مالی ایران با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته شوند.

خبرگزاری اقتصادی نیکه یی ژاپن امروز (جمعه، 17 مهرماه) اعلام کرد که  تهران و توکیو بزودی پیمان سرمایه گذاری مشترک امضا می کنند.

بر اساس این گزارش، قرار است فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن روز دوشنبه (20 مهرماه) به تهران می آید و با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کند؛ جزییات پیمان یادشده نیز در سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران اعلام می شود.

ژاپن همچنین علاقمند به افزایش واردات نفت خام از ایران است، این در حالی است که توکیو در چند سال اخیر به دنبال تشدید تحریمهای تهران، مجبور به کاهش خرید محموله های نفت خام ایران شده است.

با نهایی شدن پیمان سرمایه گذاری مشترک ایران و ژاپن، توکیو به دنبال آغاز روابط با تهران و احیای تلاشهای پیشین خود برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران است.

ژاپن در این عرصه تنها نیست، کشورهای روسیه، چین و چند کشور اروپایی تلاشهای خود را برای ورود به بازار ایران دو چندان کرده اند.

انگیزه توکیو برای رقابت به منظور کسب سهم بیشتری از فرصتهای سرمایه گذاری در ایران روشن است.

یوشیده سوگا، از مقامهای ارشد کابینه ژاپن به تازگی در این باره گفت: هدف اصلی مذاکرات  ژاپن با ایران حمایت از فعالیتهای سرمایه گذاری شرکتهای ژاپنی است؛ توکیو اقدامهای ضروری را انجام می دهد و از دیگر کشورها عقب نمی افتد.
کد خبر 248092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =