صرفه جویی 2 میلیارد لیتری در مصرف سوخت مایع سیستان و بلوچستان

اجرای عملیات گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از مصرف سالانه نزدیک به دو میلیارد لیتر سوخت مایع در این استان جلوگیری می کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان علاوه بر ایجاد منافع اقتصادی برای کشور، از انتشار آلاینده های زیست محیطی نیز جلوگیری می کند.

حسن منتظر تربتی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده و با گازرسانی به پنج نیروگاه استان از مصرف سالانه ١,٤ میلیارد لیتر نفتگاز و ٥٥٠ میلیون لیتر نفت کوره جلوگیری می شود.

وی اعلام کرد: هم اکنون در مجموع بیش از 1.9 میلیارد لیتر سوخت مایع در سطح این استان مصرف می شود که با اجرای این طرح تا پایان سال این مقدار به 1.7 میلیارد لیتر کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاکید کرد: گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از تولید و انتشار سالانه 1.8 میلیون تن دی‌ اکسیدکربن، یکهزار تن مونوکسید کربن، هشت هزار تن اکسیدهای ازت و 24 هزار تن اکسید‌های گوگرد جلوگیری می کند.

وی با بیان این که گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان سالانه ٦٦٠ میلیون دلار صرفه جویی از طریق جایگزینی گاز با سوختهای مایع به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: هزینه این پروژه ١,٨ میلیارد دلار برآورد شده که با توجه به جایگزینی گاز با سوختهای مایع طی سه سال قابل بازگشت است.

به گفته تربتی، هدف از اجرای این طرح، ایجاد زیرساختهای لازم برای گازرسانی به شهرهای زاهدان، زابل، خاش، کنارک، چابهار و گازرسانی به نیروگاههای این استان است.

وی ادامه داد: برای تحقق این پروژه در مجموع بیش از 950 کیلومتر خط لوله شامل، 265 کیلومتر خط لوله 36 اینچ (ایرانشهر به زاهدان)، 85 کیلومتر خط لوله 16 اینچ (ایرانشهر به خاش)، 280 کیلومتر خط لوله 56 اینچ (ایرانشهر به چابهار)، 127 کیلومتر خط لوله 36 اینچ و 127 کیلومتر خط لوله 20 اینچ (زاهدان به زابل) احداث می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: علاوه بر اجرای خطوط یادشده، شبکه های تغذیه و توزیع گاز شهری و روستایی در شهرهای زاهدان، زابل، خاش و چابهار نیز اجرا می شود.

به گزارش شانا، قرارداد گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به روش بی او تی، اوایل مهرماه امسال با حضور وزیر نفت امضا شد.

کد خبر 248119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =