۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر: 248126
نیاز بازار نفت به یک نقطه اتکا

یک مشاور با سابقه نفتی عربستان گفت: نبود یک راهبر یا نقطه اتکا در بازار نفت سبب شده تا تردیدها و در نتیجه نوسانهای شدید قیمتی در بازار رخ دهد، با این حال به نظر نمی رسد که این شرایط دوام زیادی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراهیم المهنا مدعی شد که عربستان و دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خوب می دانند که نمی توانند به تنهایی بازار نفت را حداقل در شرایط کنونی اداره کنند و نیاز دارند که به یک سازوکار هماهنگ برای مقابله با بی ثباتی کنونی بازار برسند.

وی گفت: در شرایط کنونی، بازار جهانی نفت به بی ثباتی ادامه خواهد داد و نگرانیهای بازار بدون وجود یک راهبر ادامه می یابد.

المهنا، مشاور وزیر نفت عربستان این سخنان را در یک برنامه خصوصی در کویت که روز چهارشنبه (15 مهر ماه 94) برگزار شد، ایراد کرد؛ گفته های وی دو روز بعد یعنی روز جمعه 17 مهرماه منتشر شد. 

وی گفت: در پایان، این شرایط به سمتی می رود که سرمایه گذاران نمی توانند قیمت مناسبی را در بازار کنونی و حتی در آینده متصور باشند که این طبیعی نیست و به نظر می رسد که این روند تداوم نداشته باشد.

عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و اوپک که در تصمیمهای سازمان تأثیر اصلی را دارد، سبب شد که این سازمان تصمیم خود مبنی بر بالا نگه داشتن عرضه را در ماه نوامبر سال 2014 اتخاذ کند و به آن پایبند بماند.
 
وزیران نفت اوپک در نشست ماه نوامبر پارسال تصمیم به تثبیت سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای این سازمان گرفتند که این موضوع سبب شد بازار با مازاد عرضه بی سابقه روبرو شود و قیمت ها به حدی افت کرد که قیمت هر بشکه نفت از بیش از 110 دلار در سال 2014 به زیر 50 دلار رسید.

با این حال، مقامهای اوپک و کارشناسان بازار نفت معتقدند که نشانه هایی در بازار وجود دارد که موفقیت این سیاست اوپک را مسجل ساخته، که از جمله آنها می توان به کاهش رشد تولید نفت تولیدکنندگان غیر  عضو اوپک و پیش بینی افت رشد تولید آنها در آمریکا اشاره کرد.

تا پیش از این تصمیم اوپک برای بالا نگه داشتن سطح تولید، پیش بینیها بر این استوار بود که اوپک به مانند سابق عمل خواهد کرد و سعی می کند تا با کاهش تولید کاهش قیمتها را در بازار مهار کند؛ اما این بار اعضای اوپک، که البته مخالفانی در میان آنها از کشورهایی که اقتصادی به شدت وابسته به درآمدهای نفتی دارند، وجود داشت، تصمیم گرفتند با تولید هر چه بیشتر نفت رقبای غیر اوپکی و بویژه تولید کنندگان نفت از پروژه های گران قیمت شیل اویل را از بازار خارج کنند. 

هزینه تولید نفت اعضای اوپک به مراتب از هزینه تولید بیشتر تولیدکنندگان غیر اوپکی کمتر است.

عبدالله سالم البدری، دبیر کل اوپک، سه شنبه هفته گذشته (14 مهر ماه) در اظهار نظری عنوان کرد که شرایط کنونی بازار دوام نخواهد داشت و نشانه هایی از موفقیت سیاستهای سازمان به چشم می خورد که برای اعضا امیدبخش است. 

از زمان افت شدید قیمت نفت، ریاض همیشه واضح سخن گفته است که عربستان دیگر دلیلی ندارد بار کاهش تولید را به تنهایی به دوش کشد. آنانی که می خواهند قیمتها رشد کند، خود چاره ای بیندیشند و عرضه را برای بهبود قیمتها کاهش دهند. 

منابع نفتی خلیج فارس هیچ نشانه ای از سوی عربستان مبنی بر تمایل این کشور برای تغییر سیاست نفت خود مشاهده نمی کنند. بویژه اکنون که عراق و ایران تولید خود را از سال آینده بیشتر خواهند کرد، تولید کنندگان غیر اوپک مانند روسیه نیز هیچ تمایلی برای همکاری با اعضای اوپک به منظور کاهش تولید از خود نشان نداده اند. 

المهنا در سخنرانی خود به لزوم همکاری بین المللی برای جلوگیری از سفته بازی های موجود بازار و نیز حمایت از یک بازار سالم اشاره کرد که نه تنها اعضای اوپک و تولید کنندگان غیر اوپکی را شامل می شود، مصرف کنندگان بزرگ انرژی را نیز در بر می گیرد. 

وی اما توضیحی راجع به جزئیات چنین همکاری و یا ساختار آن ارائه نکرد. 

وی در ادامه مثالهایی از سازمانهایی مانند آژانس بین المللی انرژی و مجمع جهانی انرژی در تلاش برای ایجاد شفافیت در بازار نفت ارائه کرد، اما گفت: تلاش بیشتری باید انجام شود. 

المهنا گفت: انتظار می رود تقاضا برای نفت از سال آینده میلادی سالانه یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد که به دلیل رشد اقتصادی کشورهای آسیایی، آفریقا و آمریکای لاتین خواهد بود و اگر به همین منوال پیش رود، مصرف جهانی نفت خام تا سال 2025 به روزانه 105 میلیون بشکه خواهد رسید. 

یک  گزارش منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز سه شنبه (14 مهر ماه) نشان داد که تقاضای جهانی برای نفت خام در سال 2016 رشدی را شاهد خواهد بود که در 6 سال گذشته بی سابقه بوده است و مازاد عرضه نفت در بازار از آن چیزی که پیشتر تصور می شد از میان می رود.

کد خبر 248126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =