ثبت رکوردی جدید در تعمیر چاههای نفتی خلیج فارس

رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره از تعمیر 6 حلقه چاه سکوی R4 میدان رشادت در 78 روز خبر داد و گفت: این زمان برای انجام این عملیات در نوع خود یک رکورد به شمار می آید.

عباس رجب خانی در گفتگو با خبرنگار اعزامی شانا به جزیره لاوان، با بیان این که هم اکنون در سکوی نفتی رشادت 14 حلقه چاه به وسیله پمپهای درون چاهی فعالیت می کنند، گفت: تولید طبیعی این چاهها از پیش از انقلاب اسلامی شروع و هم اکنون در حال تولید ثانویه هستند.

وی با تاکید بر استمرار تعمیر و به روز رسانی تاسیسات موجود در دورن و سر چاههای نفتی میدان رشادت به دلیل قدیمی بودن آنها، گفت: اخیرا تعمیر 6 حلقه چاه در سکوی R4 میدان رشادت با وجود محدودیتهای به وجود آمده به سبب تحریمهای بین المللی به اتمام رسیده است که با وارد مدار شدن این چاهها حدود 6 هزار بشکه به تولید نفت کشور افزوده شد.

رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره با اشاره به آغاز تولید زودهنگام در طرح توسعه میدان رشادت گفت: طی دو سال گذشته تولید از چهار حلقه چاه جدید با استفاده از تاسیسات سکوی قدیمی انجام شده است.

صرفه جویی ماهانه 600 میلیون تومان در سکوهای رسالت و رشادت

رجب خانی به جایگزینی گازهای همراه نفت با گازوئیل در سیستم احتراق توربینهای سکوی رشادت و رسالت اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژه از سال 92 ماهانه از طریق کاهش مصرف صورت گرفته در گازوئیل بیش از 600 میلیون تومان صرفه جویی می شود، ضمن این که با اجرای این پروژه پایداری بیشتری در تولید برق ایجاد شده است.

به گزارش شانا، میدان نفتی رشادت یکی از میدان‌های نفتی ایران است که در ۱۰۸ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان و در میان آب‌های خلیج فارس است. بهره‌برداری از این میدان از سال ۱۳۴۷ خورشیدی آغاز شد. این میدان نفتی در گذشته با نام میدان نفتی رستم شناخته می‌شد.

این میدان نفتی ابتدا در سال ۱۹۶۵ میلادی کشف و توسط شرکت ایتالیایی ایمینیکو (IMINICO) توسعه پیدا کرد.

میدان شامل ۳۳ حلقه چاه در سه سکو به نامهای R-۳ ،R-۴ و R-۷ است. در زمان جنگ ایران و عراق سکوی R-۷ ابتدا مورد حملهٔ هواپیماهای عراقی و سپس در سال ۱۳۶۶ توسط نیروی دریایی آمریکا مورد حمله قرار گرفت و چاه‌های آن به آتش کشیده شد.

در حال حاضر استخراج و تولید نفت از همه  سکوی R-۴ در جریان است. از اواخر دهه ۸۰ طرح توسعه این میدان و افزایش تولید نفت از آن تا ۷۵ هزار بشکه در روز آغاز شده است. بر این اساس حفاری ۳۰ حلقه چاه، ساخت مخزن با حجم نیم میلیون بشکه نفت و احداث خطوط انتقال نفت به طول ۱۸۵ کیلومتر در برنامه کاری قرار گرفت.

کد خبر 248127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =