توسعه میدان فوق عظیم آزادگان جنوبی با امکانات شرکتهای داخلی

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی با اشاره به فعالیت 16 دکل حفاری با مالکیت ایرانی در منطقه، گفت: هیچ قراردادی با شرکتهای خارجی برای واردات دکل امضا نکرده‌ایم.

محمود مرعشی، در گفتگو با خبرنگار شانا میزان حفاری در آزادگان جنوبی را بعد از رفتن شرکت CNPCI حدود 140 هزارمتر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 16 دکل حفاری در این منطقه در حال فعالیت هستند و همه آنها مالکیت ایرانی دارند. 

مرعشی گفت: برای تامین دکلهای مورد نیاز حفاری آزادگان جنوبی هیچ قرارداد خارجی منعقد نکرده‌ایم و هیچ یک از دکلهای فعال در این منطقه خارجی نیست.

وی افزود: از زمانی که دکلها فعالیت خود را شروع کرده اند، تهیه کالاها و تجهیزات مورد نیاز این کار نیز در حال انجام است.

افزایش تعداد دکلهای حفاری در آزادگان جنوبی به 25 دستگاه

مرعشی با اشاره به فرایند تامین کالای مورد نیاز حفاری که معمولا چهارماه زمان می‌برد، ادامه داد: این در حالی است که همزمان کار حفاری و تامین کالا را انجام می‌دهیم تا سرعت عملیات حفاری کاهش نیابد. 

مجری طرح توسعه آزادگان جنوبی افزایش تعداد دکلها را در این میدان نفتی منوط به رسیدن کالاها و تجهیزات مورد نیاز حفاری اعلام کرد و افزود:‌ با تامین کالاها اجازه ندادیم فعالیت 16 دکل فعال در آزادگان جنوبی متوقف شود و به محض تامین کالاهای مورد نیاز حفاری، تعداد دکلها نیز افزایش خواهد یافت. 

وی با اشاره به امکان افزایش دکلهای حفاری آزادگان جنوبی به 25 دستگاه، تصریح کرد:‌ رسیدن به این رقم مشروط به تامین کالاست.

به گزارش شانا، در مهرماه سال ١٣٨٨، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ٢,٥ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد. با این حال به دلیل وقت کشی پیمانکار چینی ( CNPCI) در توسعه میدان، در سال گذشته این شرکت از اجرای پروژه توسعه میدان آزادگان جنوبی خلع ید شد. 

هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت خام (با احتساب تولید زودهنگام) در فاز اول و افزایش تولید روزانه 280 هزار بشکه نفت خام ( جمعا به میزان 600 هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است.

 

کد خبر 248128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =