روسیه با درخواست ترکیه برای دریافت گاز بیشتر مخالفت کرد

شرکت دولتی گازپروم درخواست آنکارا را برای دریافت گاز اضافی با خط لوله بلو استریم نپذیرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم اعلام کرد که این شرکت با درخواست ترکیه برای دریافت سه میلیارد متر مکعب گاز اضافی با خط لوله کنونی بلو استریم موافقت نکرده است.

با این حال، مدیرعامل گازپروم گفت: حداقل دو میلیارد مترمکعب گاز می تواند از طریق خط لوله ترک استریم که در حال ساخت است، عرضه کند.

ترکیه سالانه به ترتیب ١٤ و ١٦ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی با خطوط لوله بلو استریم و وست لاین از روسیه وارد می کند.

پروژه ترکیش استریم یک خط لوله پیشنهادی است که قرار است از روسیه و ترکیه عبور کند و پس از عبور از دریای سیاه، به یونان در جنوب اروپا برسد. قرار است که از دسامبر سال ٢٠١٦ این پروژه عملیاتی شود.

این خط لوله قرار است جایگزین خط لوله ساوث استریم شود که مسکو آن را دسامبر پارسال در پی تضادهایی که با اتحادیه اروپا داشت، منتفی کرد.

ترکیش استریم می تواند تا سال ٢٠٢٠  بوسیله چهار خط لوله سالانه حدود ٦٣ میلیاردمترمکعب گاز روسیه را به ترکیه و پس از آن از طریق یونان به جنوب اروپا انتقال دهد.
ترکیه تاکنون تنها مجوز ساخت فاز نخست خط لوله را صادر کرده است.‎

بنا بر طرح اولیه ساخت این خط لوله، به طور کلی ١٤ میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه و باقیمانده آن نیز به قطب گازی واقع در مرز ترکیه و یونان منتقل و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می‌شود. ‎

 نخستین فاز این خط لوله که قرار است در چهار فاز ساخته شود، سال آینده به بهره برداری می رسد تا تنها به ترکیه گازرسانی کند؛ البته راه اندازی این خط به توافق مسکو و آنکارا بر سر قیمت گاز صادراتی بستگی خواهد داشت. 

خط لوله ترکیش استریم قرار است که در ماه دسامبر سال ٢٠١٦ راه اندازی شود.‎

کد خبر 248137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =