شبکه گازرسانی در شمال غرب کشور تقویت شد

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و فرهنگسازی در خصوص استفاده بهینه از انرژی در کنار برنامه‌های گازرسانی به شهرها و روستاها ضروری است.

به گزارش خبرنگار شانا، یکی از مهمترین محورهای موردتوجه نمایندگان مجلس، مباحث مربوط به گازرسانی در کشور است زیرا این مسئله افزون برافزایش رضایت مردم، سبب رشد و توسعه کشور و حوزه انتخابیه نمایندگان می‌شود. ازاین‌رو، توسعه شبکه گازرسانی پیوسته مورد تأکید و توصیه است.

از سویی نیز، بیژن زنگنه وزیر نفت در صحن مجلس ( 18 خردادماه 93) هنگام تشریح محورهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت، بابیان این‌که تلاش برای گازرسانی روستایی از اهداف اصلی وزارت نفت است، گفت: ما درصدد هستیم تا پایان سال 95 کارگازرسانی روستایی را تمام کنیم تا گازرسانی به همه روستاها حتی روستاهای دست کم 20 خانوار نیز انجام شود.

اما تحقق این هدف، سختیهایی را در پیش داشته و دارد، چون در مرحله نخست تولید باید افزایش یابد و این نیز درگرو سرمایه‌گذاری کلان بوده و هست. با همه این اوصاف، صنعت نفت توانست در بالادست گاز بیشتری تولید کند ( نمونه آن بهره‌برداری از فاز 12 پارس جنوبی) و به دنبال آن‌هم شرکت ملی گاز ایران، گاز بیشتری به نیروگاهها و شبکه مصرف خانگی تزریق کرد. هدفی که بارها تحقق درصد بالایی از آن، از سوی کمیسیون انرژی مجلس و نمایندگان تایید شد.

بااین‌حال، هدف گازرسانی به روستاها و شهرهایی که پیش‌ از این زنگنه بیان کرده بود، امسال فراموش نشد. وزیر نفت بر روی برنامه خود پای فشرد و در برنامه تلویزیونی نگاه یک، بر سیاست وزارت نفت برای گازرسانی به روستاها تأکید کرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، گازرسانی روستایی ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید.

به دنبال همین سیاستها بود که شرکت ملی گاز ایران، سازوکار و اولویتها را براساس ظرفیتهای بودجه‌ای و منابعی که برای این منظور پیش‌بینی‌شده، تعیین کرد. حمیدرضا عراقی مدیرعامل این شرکت گفته است: براساس سازوکاربند (ق) تبصره 2 قانون بودجه سال 93 همه روستاهای واجد شرائط به شبکه سراسری گاز متصل خواهند شد.

براساس همین برنامه‌ریزی، مناطق سردسیر در اولویت قرار گرفت زیرا افزون بر لزوم گازرسانی در این مناطق بخصوص روستاها به دلیل کاهش دما، از مصرف حجم زیادی سوخت مایع نیز در این مناطق جلوگیری می‌شود که از محل عواید صرفه‌جویی شده نیز می‌توان اعتبار طرحها را تأمین کرد.

برهمین اساس، دیدگاه نمایندگان استانهای یادشده ازجمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل برای تسهیل بیشتر فعالیتهای گازرسانی در شمال غرب کشور موردبررسی قرار گرفت.

آذربایجان غربی( ارومیه)

نادر قاضی پور، در همین زمینه گفت: بنده از پنج وزیر درباره گازرسانی به روستاها سئوال کردم، همه آنها قول مساعد دادند، اما عملیاتی نشد. این در حالی است که از مهندس زنگنه هم سئوال کردم و وزیر نفت پس از بیان نظر مثبت، گازرسانی را اجرایی کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تفاوت دیدگاههایش با وزیر نفت افزود: من به آقای زنگنه رأی ندادم، اما نمی‌توانم در برابر کار خوبی که در وزارت نفت انجام می‌دهد، سکوت کنم و این‌قدر آزاده هستم که بگویم او به حرف و قولی که برای رساندن گاز به روستاها داد، عمل کرد.

آذربایجان غربی (اشنویه / نقده)

عبدالکریم حسین زاده، عضو دیگر مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی بابیان این‌که وزیر نفت را کارآمدترین عضو کابینه دولت تدبیر و امید می‌داند گفت: خوشبختانه وزارت نفت با انجام کار تیمی موفق توانسته است تا امروز تعداد زیادی از روستاهای کشور را از نعمت گاز برخوردار کند که این مهم ستودنی است.

وی افزود: بدون تردید گازرسانی به روستاهای کشور نه‌تنها موجب شکوفایی و آبادانی اقتصادی روستاها خواهد شد، بلکه مهاجرت را نیز به شهرها کاهش خواهد داد که این موضوع، منافع زیادی برای اقتصاد کلان کشور به همراه خواهد داشت.

حسین زاده تصریح کرد: عملکرد وزارت نفت، بویژه در مورد گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور باوجود کاهش درآمدهای نفتی، عملکردی مثبت و ستودنی است، زیرا این وزارتخانه باوجود کاهش منابع تا امروز به وظایف ذاتی خود عمل کرده است.

آذربایجان شرقی (آذرشهر / اسکو / تبریز)

محمدحسین فرهنگی، نیز گفت: امروز خدمات‌رسانی به مناطق مختلف کشور بویژه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از این موارد، گازرسانی به این نقاط کشور است که خوشبختانه با شتاب خوبی پیگیری می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: گازرسانی به مناطق روستایی توسط وزارت نفت جای تشکر و قدردانی دارد، زیرا این وزارتخانه با توجه به امکانات و منابع موجود خود تابه‌حال عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است.

وی تصریح کرد: لازم است در کنار اقدام ضروری گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور، فرهنگ استفاده از این انرژی پاک نیز آموزش داده شود.

میرهادی قره سیدرومیانی نماینده دیگر تبریز در مجلس، بابیان این که گازرسانی به روستاها و رفع محرومیت از آنها اولویت وزارت نفت در دولت یازدهم بوده است، گفت: در صورت تأمین منابع مالی تا پایان سال آتی بیش از ٩٠ درصد روستاهای آذربایجان شرقی از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی بابیان این که گازرسانی به روستاها و رفع محرومیت از آنها اولویت وزارت نفت در دولت یازدهم بوده است، گفت: در هفته دولت با بهره‌برداری از طرحهای گازرسانی به ۸۱ روستا، شش هزار و ۵۰۰ خانوار استان از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت تأمین اعتبار جهت اجرای طرحهای گازرسانی به روستاها، افزود: دولت باید باحمایت از وزارت نفت در راستای گازرسانی به روستاها زمینه رفع محرومیت را از مناطق کمتر برخوردار کشور فراهم کند.

قره سید رومیانی بابیان این که وعده‌های مسئولان برای گازرسانی به‌ همه روستاها تا پایان عمر دولت یازدهم قابل تحقق است، تصریح کرد: عملکرد وزارت نفت در گازرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی بویژه تبریز، آذرشهر و اسکو نمره مثبتی است.

(اهر / هریس)

عباس فلاحی، عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی، نیز بابیان این‌که در سطح ملی عملکرد وزارت نفت بویژه در حوزه گازرسانی رضایت‌بخش است، گفت: می‌توانم عنوان کنم که وزارت نفت دولت تدبیر و امید یکی از موفق‌ترین وزارتخانه‌ها محسوب می‌شود، زیرا تابه‌حال در بسیاری از حوزه‌ها عملکرد قابل قبولی از خود به‌جای گذاشته است.

نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از گازرسانی به روستاهای حوزه انتخابیه خود افزود: خوشبختانه وزارت نفت در امر گازرسانی به روستاها موفق عمل کرده و بسیاری از روستاهای کشور امروز از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته در امر گازرسانی توسط وزارت نفت، در بهترین و مطلوب‌ترین وضع قرار داریم به‌گونه‌ای که در چند روز اخیر و همزمان با هفته دولت در حوزه انتخابیه خود، شاهد بودیم که نزدیک به ٣٠ روستا گازرسانی شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با توانمندی‌ای که در وزارت نفت مشاهده می‌شود می‌توان به برخوردار شدن صددرصدی روستاهای کشور از گاز امیدوار بود.

اردبیل

جلیل جعفری بنه خلخال با قدردانی از تلاشهای دولت در خصوص عملیاتی کردن برنامه گازرسانی به مناطق سردسیر در شهرستانهای خلخال و کوثر اظهار کرد: پوشش شبکه گاز روستایی این مناطق از 20 درصد به 70 درصد رسیده و تا پایان امسال به 80 درصد می‌رسد.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس افزود: در 2 تا 3 سال گذشته وزارت نفت برای گازرسانی به روستاهای منطقه یادشده، دست‌کم 60 میلیارد تومان هزینه کرده که با توجه به سردسیر بودن منطقه اقدامی مناسب و سازنده است.

عضو کمیسیون انرژی تأکید کرد: با نظر مساعد مسئولان مربوطه بزودی همه روستاهای شهرهای خلخال و کوثر گازرسانی می‌شود چون این موضوع تأمین اعتبارشده و اجرای باقیمانده آن به توان اجرایی استان برمی‌گردد.

این نماینده مجلس نهم، گفت: با جایگزینی گاز با سوخت مایع که پیش‌ از این در روستاها مصرف می‌شد، صرفه‌جویی قابل‌توجهی اتفاق افتاده است و افزون بر این، از منظر حفظ محیط‌ زیست نیز این برنامه قابل ارزیابی است.

جعفری بنه خلخال گفت: به‌یقین، اقدام دولت در این زمینه ستودنی است.

حبیب برومند نماینده دیگر استان اردبیل (بیله سوار / پارس‌آباد) در مجلس، نیز با مثبت ارزیابی کردن عملکرد وزارت نفت در گازرسانی به روستاهای استان اردبیل، گفت: شاید همه روستاهای این استان از نعمت گاز برخوردار نشده باشند، اما تلاش وزارت نفت در این زمینه ستودنی است.

نماینده پارس‌آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، بابیان این که عملیات گازرسانی به روستاهای استان اردبیل در دولت تدبیر و امید با پیشرفت قابل‌توجهی همراه بوده است، افزود: بیش از ٩٠ درصد روستاهای استان اردبیل در دولت تدبیر و امید از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.

این نماینده مجلس نهم، با تأکید بر این که وزارت نفت با اهتمام جدی در راستای گازرسانی به روستاها رضایتمندی مردم را کسب کرده است، تصریح کرد: آغاز عملیات گازرسانی به روستاها در راستای اجرایی کردن سند چشم‌انداز ١٤٠٤ است.

نماینده پارس‌آباد و پیله سوار در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: طبق وعده دولت تا پایان سال آتی همه روستاهای استان اردبیل از نعمت گاز برخوردار خواهند شد. ازاین‌رو باید از زحمات دولت تشکر کرد.

به گزارش شانا، هم اکنون صد درصد خانوارهای شهری و ٨٣,٨ درصد خانوارهای روستایی استان آذربایجان شرقی از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

بر همین اساس، 98 درصد خانوارهای شهری و بیش از 37 درصد خانوارهای روستایی استان آذربایجان غربی نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

بر پایه این گزارش، صد درصد خانوارهای شهری و 70 درصد خانوارهای روستایی استان اردبیل هم از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.
کد خبر 248146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =