استفاده از جدیدترین دستگاه نمونه‌گیر تحت فشار در حفاری

رئیس اداره چاه پیمایی و تکمیل چاه شرکت ملی حفاری ایران از تجهیز این واحد به جدیدترین دستگاه نمونه‌گیر تحت فشار (P.V.T) خبر داد.

به گزارش شانا، رامتین طهماسبی پور گفت: به کارگیری این دستگاه در دسترسی دقیق‌تر به اطلاعات مخازن در چاههای ارزیابی (توصیفی) نقش اساسی و بسیار مهمی دارد.

وی افزود: اطلاع از نوع سیال مخزن برای انجام آزمایشهای فشار، حجم و دما تحت شرایط مخزن به وسیله دستگاه نمونه‌گیر تحت فشار برای مطالعات به ویژه در شبیه‌سازی مخازن و به دست آوردن نقطه حباب و شبنم و همچنین طراحی تسهیلات فرآورش سرچاهی و رشته تکمیلی درون چاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طهماسبی‌پور با بیان این‌که این دستگاه برای نخستین بار در واحد چاه‌پیمایی و تکمیل چاه شرکت ملی حفاری ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این تجهیز در اولین عملیات میدانی توسط کارشناسان این بخش بر روی چاه ارزیابی APP.2 در میدان مشترک نفتی یاران جنوبی به کار گرفته و اطلاعات مورد نیاز از چاه جمع آوری شد.

رئیس واحد چاه پیمایی و تکمیل چاه شرکت ملی حفاری ایران گفت: این اطلاعات طی چرخه‌ای در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته و پس از تجزیه و تحلیل مورد استفاده فنی قرار می‌گیرد.

وی درباره مزیتهای این تجهیز توضیح داد: نمونه‌گیری از سیال درون چاهی با وسائل مختلف تحت فشار و معمولی انجام می‌شود، اما در دستگاه نمونه‌گیر تحت فشار(P.V.T) نیاز است نمونه‌گیری به طور دقیق مشابه مخزن باشد.

طهماسبی پور بیان کرد: در این گونه نمونه‌گیریها ضروری است برای جلوگیری از دو فاز شدن نمونه هیچ‌گونه تغییری پس از نمونه گیری صورت نگیرد.

وی افزود: نمونه گیری تحت فشار به دو گونه PDS و OPS تقسیم بندی می‌شود که مورد نخست برای گرفتن نمونه اصلی از مخزن است که وضع مخزن را برای ارزیابی اطلاعات اقتصادی و فنی مشخص می‌کند و گونه دیگر در زمانی که سیال مخزن محتوی آسفالت، پارافین و مواد متراکم معلق باشد، اعمال می شود.

براساس این گزارش، اداره چاه پیمایی و تکمیل چاه شرکت ملی حفاری ایران یکی از واحدهای زیرمجموعه مدیریت خدمات ویژه این شرکت است که ارائه خدمات سرچاهی و درون چاهی در خشکی و دریا، حفظ و نگهداری چاهها، چاه پیمایی و نمونه‌گیری تحت فشار P.V.T و M.Q.G را برعهده دارد.

کد خبر 248164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =